UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Shell Polska planuje oddać w 2021 roku do użytku pięć stacji tankowania LNG m.in. w Świecku i Poznaniu. W październiku ub.r. uruchomiona została, w Bielanach Wrocławskich w rejonie tras A4 i S8, pierwsza w Polsce komercyjna stacja Shell LNG dla samochodów ciężarowych. Wrocławska stacja jest jednym z 39 punktów Shell LNG budowanych w ramach utworzenia korytarza LNG dla ciężarówek napędzanych błękitnym paliwem, biegnącego z Hiszpanii do Polski.

Stacja cieszy się zainteresowaniem klientów, w każdym miesiącu notujemy wzrost transakcji. W tym roku planujemy otworzyć pięć kolejnych stacji, w najbliższym czasie w Świecku i Poznaniu, kolejne lokalizacje stacji Shell LNG, gdzie prace są najbardziej zaawansowane to Piotrków Trybunalski, Poznań i Iława – powiedział dla ISBnews Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Dominacja diesla i benzyny

LNG okazał się elastycznym źródłem energii, jakiego potrzebował świat podczas pandemii COVID-19. Paliwo to wykazało dużą odporność i zdolność do zaspokajania życiowych potrzeb ludzi w tych bezprecedensowych czasach  – mówił w marcu tego roku Maarten Wetselaar, Integrated Gas, Renewables and Energy Solutions Director w Shell.

W ocenie Shell Polska, na polskim rynku w dalszym ciągu dominują dwa rodzaje paliw: diesel i benzyna i ta dominacja utrzyma się do ok. 2040 roku.

Zauważamy, że w ostatnich latach spada liczba samochodów z silnikiem diesla, dlatego naszym zdaniem najbliższą przyszłością dla stacji paliw są stacje oferujące jednocześnie dystrybutory z paliwami konwencjonalnymi i alternatywnymi oraz ładowarki elektryczne – dodał Dziwok.

Shell Polska ma obecnie 424 stacje paliw, w tym roku przewidywane jest otwarcie kolejnych obiektów własnych i franczyzowych.

Cały czas rozwijamy naszą sieć stacji paliw w Polsce, chcemy być wszędzie tam, gdzie potrzebują nas klienci. Nie chodzi tu tylko o klientów paliwowych, ale także tych, którzy korzystają na stacjach z szeregu innych rozwiązań. Mam tu na myśli między innymi możliwość umycia samochodu, odbioru paczki czy skorzystania z oferty gastronomicznej lub kawowej – podkreślił prezes.

Obecnie 97% stacji Shell w Polsce zasilanych jest z OZE, na ponad 20 stacjach są zamontowane panele fotowoltaiczne. Również biura spółki w Krakowie i Warszawie są w 100% zasilane zieloną energią.

Jako Shell wspieramy porozumienie paryskie i jesteśmy aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej. Naszym celem jest, by do 2050 roku stać się firmą energetyczną o zerowej emisji netto – zadeklarował szef Shell Polska.

Azja wygeneruje wzrost

Globalne zapotrzebowanie na LNG osiągnie 700 milionów ton do 2040 roku. Oczekuje się, że Azja będzie generować prawie 75% tego wzrostu, ponieważ krajowa produkcja gazu spada, a LNG zastępuje źródła energii o wyższej emisji, jednocześnie zwiększając dbałość o jakość powietrza i spełniając cele w zakresie osiągania celów emisji. Na przykład chiński sektor transportu ciężkiego zużył w roku 2020 niemal 13 mln ton LNG — niemal dwa razy więcej w porównaniu z rokiem 2018, aby obsłużyć szybko rosnącą flotę ciężarówek i autobusów na LNG, która znacznie przekracza 500 000 pojazdów. Rośnie też wykorzystanie LNG w transporcie morskim. Oczekuje się, że liczba zasilanych nim statków wzrośnie ponad dwukrotnie, a liczba bunkrowców LNG na świecie ma sięgnąć 45 do roku 2023.

Zdaniem Shell wraz ze wzrostem popytu można oczekiwać dysproporcji między podażą a popytem w środku bieżącej dekady, ponieważ nowa produkcja będzie niższa od poprzednio zakładanych poziomów. W 2020 roku zapowiedziano zaledwie 3 mln ton nowej produkcji LNG, co oznacza spadek w porównaniu z oczekiwanymi 60 mln ton.

Według szacunków ponad połowa przyszłego zapotrzebowania na LNG będzie pochodzić z krajów mających cele zerowej emisji netto. Branża LNG będzie musiała wprowadzać innowacje na każdym etapie łańcucha wartości, aby obniżać emisje i pełnić kluczową rolę w zasilaniu sektorów, w których dekarbonizacja jest utrudniona.

Holendersko-brytyjski koncern Shell to największa firma paliwowa na świecie. W Polsce jest obecny od 1992 roku i jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw – na koniec 2020 roku firma zarządzała siecią 423 stacji.

Źródło: na podstawie ISBnews, własne, Shell Polska

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY