UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Scania, należący do Volkswagena producent samochodów ciężarowych, przeznaczy 1o milionów euro na dofinansowanie budowanego przez Northvolt centrum badawczego oraz demonstracyjnej linii produkcyjnej.

Notrthvolt realizuje projekt największej fabryki baterii litowo-jonowych w Europie, powstającej na północy Szwecji. Firma jest wspierana m.in. przez ABB i duńską spółkę Vestas, produkującą turbiny wiatrowe.

Na czele Northvolt stoi Peter Carlsson, który w przeszłości m.in. odpowiadał za łańcuch dostaw w Tesli. Kierowana przez niego firma porozumiała się ze Scanią co do współpracy przy rozwoju i komercjalizacji akumulatorów litowo-jonowych do ciężkich pojazdów użytkowych. W tym celu Scania zainwestuje w demonstracyjną linię produkcyjną i zakład badawczy Northvolt zlokalizowany w szwedzkim mieście Västerås. Firmy zawarły ponadto umowę, której przedmiotem są przyszłe dostawy ogniw litowo-jonowych.

Dyrektor generalny Scanii, Henrik Henriksson, spodziewa się, że pierwsze zelektryfikowane pojazdy marki, wyposażone w baterie dostarczone przez Northvolt, zostaną wyprodukowane w 2019 r. Henriksson poinformował ponadto, że obecna technologia akumulatorów musi zostać dopracowana, tak aby spełniać wymagania użytkowników ciężarówek i autobusów.

Wytwarzający baterie litowo-jonowe zakład Northvolt powstanie w szwedzkim  Skellefteå. Pod względem mocy produkcyjnych, fabryka ma konkurować z Gigafactory Tesli. Według planów, do 2023 r. będzie produkować rocznie baterie o łącznej pojemności 32 gigawatogodzin.

Carlsson poinformował agencję Reuters, że w pierwszym kwartale 2018 r. zamierza zabezpieczyć od 80 do 100 milionów euro na dofinansowanie projektu.

Łączny koszt inwestycji szacuje się na 4 miliardy euro. Według planów, linia demonstracyjna zakład zostanie uruchomiona w 2019 r., a fabryka osiągnie pełną wydajność w 2023 r.

Koncern Volkswagen Truck & Bus, którego częścią jest Scania, poinformował w ubiegłym roku, że zainwestuje 1,4 miliarda euro w nowe technologie, takie jak napędy elektryczne, systemy autonomicznego prowadzenia oraz oprogramowanie oparte na chmurze.

reuters.com, northvolt.com, scania.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA