UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Operator systemu przesyłowego TenneT, dostawca usług energetycznych The Mobility House oraz Nissan rozpoczęli w Niemczech wspólny projekt mający na celu zbadanie, w jaki sposób samochody elektryczne mogą przyczynić się do zapewnienie stabilności pracy sieci energetycznej.

W projekcie, TenneT, The Mobility House i Nissan wykorzystują potencjał akumulatorów EV do przechowywania lokalnie produkowanej energii elektrycznej i do przekazywania jej do sieci.

Jak powiedział Lex Hartman, członek zarządu TenneT TSO GmbH:
„Ten projekt pilotażowy uzupełnia nasze projekty z obszaru blockchain, ponieważ wykorzystuje nowe kanały do elastycznego kontrolowania produkcji energii odnawialnej, która jest silnie uzależniona od pogody. Używamy akumulatorów samochodowych, które mogą magazynować energię elektryczną, a także dostarczać ją z powrotem do sieci, co umożliwi rozładowania wąskich gardeł przesyłowych”.

Obecnie, ze względu na zdecentralizowane zasilanie energią odnawialną, wąskie gardła przesyłu stają się coraz powszechniejszym problemem w sieci energetycznej. Aby zapobiec ich powstawaniu, TenneT steruje produkcją konwencjonalnych elektrowni i OZE poprzez mechanizmy rezerwy mocy, odstawiania źródeł, czy zarządzanie popytem. Jak podaje TenneT, w 2017 r. koszty tych działań wyniosły około miliarda euro i są ostatecznie ponoszone przez odbiorców energii elektrycznej poprzez opłaty sieciowe.

W fazie pilotażowej, pojazdy elektryczne Nissana w północnych i południowych Niemczech służą jako mobilne systemy magazynowania energii w celu bezpośredniego zmniejszenia lokalnych przeciążeń w zasilaniu lub zapotrzebowaniu na moc. Po udanej realizacji projektu, EV mogłyby być wykorzystywane do tego celu w całych Niemczech. Wstępne wyniki testów będą dostępne w pierwszym kwartale 2019 roku.

Zastosowane w projekcie oprogramowanie do zarządzania obciążeniem i energią zostało opracowane przez The Mobility House i umożliwia zautomatyzowane sterowanie procesem ładowania oraz rozładowania pojazdu. EV uczestniczące w testach dysponują technologią V2G (Vehicle-to-grid) pozwalającą na dwukierunkowe ładowanie. Samochód elektryczny nie tylko czerpie energię z sieci, ale także jest w stanie dostarczać ją z powrotem w razie potrzeby. W rezultacie EV stanowią źródło energii stabilizujące sieć.

 

cire.pl, materiały własne

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY