W 2020 r. Grupa Renault zamierza ukończyć projekt „Advanced Battery Storage”. Zakłada on utworzenie największego stacjonarnego systemu magazynowania energii, jaki kiedykolwiek powstał w Europie, z wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych.
System zgromadzi co najmniej 60 MWh energii i będzie dysponował mocą 70 MW. Zostanie rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech. System zmagazynuje energię odpowiadającą rocznemu zużyciu ponad 5 000 gospodarstw domowych. Jak informuje Renault, realizacja projektu pomoże zachować odpowiednią częstotliwości napięcia w sieci elektroenergetycznej.
W ubiegłych latach francuski koncern zainstalował stacjonarne magazyny energii m.in. na wyspach Porto Santo i Belle-Île-en-Mer.
W 2018 r. władze portugalskiej wyspy Porto Santo oraz przedsiębiorstwo energetyczne EEM, Empresa de Electricidade da Madeira podjęły współpracę z Grupą Renault w celu stworzenia na wyspie inteligentnego ekosystemu elektrycznego w ramach programu „Smart Fossil Free Island”. Opiera się on na samochodach elektrycznych, inteligentnym ładowaniu, ładowaniu odwracalnym oraz magazynowaniu energii przy wykorzystaniu regenerowanych akumulatory z EV Renault. Akumulatory spełniają istotną rolę w funkcjonowaniu lokalnej sieci elektrycznej: regulują i stabilizują napięcie sieci oraz gromadzą energię produkowaną przez regionalne elektrownie słoneczne i wiatrowe.
Na podobnych zasadach działa program FlexMob’ile na francuskiej wyspie Belle-Île-en-Mer. Baterie pochodzące z samochodów elektrycznych Renault mogą być wykorzystywane do magazynowania nadmiaru energii produkowanej w ciągu dnia przez panele fotowoltaiczne umieszczone na dachach budynków. Następnie zgromadzona energia służy do zasilania EV lub ogrzewania domów wypoczynkowych.
media.renault.com.pl, materiały własne