UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Grupa Renault ogłosiła, że rozpoczyna wdrażanie projektu „Advanced Battery Storage”. Jego celem jest utworzenie do 2020 r.największego stacjonarnego systemu magazynowania energii, jaki kiedykolwiek powstał w Europie, z wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych (moc: 70 MW, produkcja energii: 60 MWh).

Rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech system ułatwi wprowadzenie energii z odnawialnych źródeł do sieci energetycznych. Jak informuje francuski koncern, „Advanced Battery Storage” wpisuje się w realizowaną przez Grupę Renault strategię rozwoju inteligentnego ekosystemu elektrycznego sprzyjającego transformacji energetycznej.

Pierwsze instalacje w ramach projektu zostaną zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii. Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2 000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące 5 000 gospodarstw domowych.

Celem systemu jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie, a także zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym. Realizacja projektu ma pozwolić na  utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała. Renault informuje, że nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz).

Jak powiedział Nicolas Schottey, dyrektor programu Nowych Projektów Energetycznych Grupy Renault:
“Nasz stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej służy do kompensacji tych różnic. Uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci i pozwala uniknąć jego niepożądanych skutków. Stacjonarne systemy składowania przyczyniają się do stabilizacji sieci i tym samym zwiększają atrakcyjność ekonomiczną niskoemisyjnych źródeł energii”.

System jest zbudowany z akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych, umieszczonych w kontenerach. Wykorzystuje akumulatory wycofane z użytkowania w samochodach oraz częściowo również nowe akumulatory.

Nicolas Schottey dodał:
“To jedyne w swoim rodzaju połączenie daje systemowi »Advanced Battery Storage« możliwość przyjmowania lub oddawania 70 MW energii i to niemal natychmiastowo. Duża moc i pojemność naszego systemu pozwoli sprostać większości zapotrzebowania ze strony sieci energetycznej”.

W ramach projektu „Advanced Battery Storage” Grupa Renault współpracowała z bankiem Banque des Territoires, japońską grupą Mitsui, Demeter, funduszem Fonds de Modernisation Ecologique des Transports i The Mobility House.

Inteligentne ładowanie, czyli smartcharging, steruje ładowaniem akumulatora trakcyjnego w zależności od potrzeb użytkownika oraz podaży energii elektrycznej dostępnej w sieci. Ładowanie odbywa się głównie w okresach nadwyżki podaży energii elektrycznej nad popytem, w szczególności w okresach nadprodukcji ze źródeł odnawialnych. Jeśli zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż podaż w sieci, ładowanie zostaje przerwane. Sieć energetyczna optymalizuje w ten sposób dostawy energii z lokalnych źródeł energii odnawialnej.

Dzięki systemom vehicle-to-grid, samochody elektryczne są w stanie oddawać energię elektryczną do sieci w okresach szczytowego zużycia. W ten sposób, oprócz zdolności do inteligentnego doładowywania, EV mogą również służyć jako jednostki czasowego magazynowania energii elektrycznej.

Akumulatory trakcyjne zachowują dużą zdolność do magazynowania energii elektrycznej nawet po ich wycofaniu z użytkowania w pojazdach. Magazyny energii wykorzystujące baterie EV mogą posłużyć np. do zasilania budynków jednorodzinnych, wielorodzinnych, terminali ładowania pojazdów elektrycznych, biurowców, budynków przemysłowych czy akademików.

 

media.renault.com.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA