Grupa Renault ogłosiła, że rozpoczyna wdrażanie projektu „Advanced Battery Storage”. Jego celem jest utworzenie do 2020 r.największego stacjonarnego systemu magazynowania energii, jaki kiedykolwiek powstał w Europie, z wykorzystaniem akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych (moc: 70 MW, produkcja energii: 60 MWh).
Rozmieszczony w wielu miejscach we Francji i w Niemczech system ułatwi wprowadzenie energii z odnawialnych źródeł do sieci energetycznych. Jak informuje francuski koncern, „Advanced Battery Storage” wpisuje się w realizowaną przez Grupę Renault strategię rozwoju inteligentnego ekosystemu elektrycznego sprzyjającego transformacji energetycznej.
Pierwsze instalacje w ramach projektu zostaną zrealizowane na początku 2019 roku w trzech lokalizacjach we Francji i w Niemczech: w zakładach produkcyjnych Renault w Douai (departament Nord) i w Cléon (departament Seine Maritime) oraz w starej kopalni węgla w Nadrenii Północnej-Westfalii. Stopniowo pojemność systemu będzie zwiększana – docelowo ma liczyć 2 000 akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Wówczas system osiągnie lub prawdopodobnie przekroczy próg 60 MWh. To tyle, ile zużywa dziennie miasto liczące 5 000 gospodarstw domowych.
Celem systemu jest regulowanie różnic pomiędzy zużyciem a produkcją energii elektrycznej w danym momencie, a także zwiększenie udziału energii z odnawialnych źródeł w miksie energetycznym. Realizacja projektu ma pozwolić na utrzymanie równowagi pomiędzy podażą a zapotrzebowaniem w sieci energetycznej poprzez podłączenie różnych źródeł energii, których moc produkcyjna nie jest stała. Renault informuje, że nawet najmniejsze różnice między produkcją a zużyciem energii mogą spowodować niepożądane zmiany napięcia w domowej sieci (50 Hz).
Jak powiedział Nicolas Schottey, dyrektor programu Nowych Projektów Energetycznych Grupy Renault:
„Nasz stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej służy do kompensacji tych różnic. Uwalnia zmagazynowaną energię dokładnie w chwili wystąpienia braku równowagi w sieci i pozwala uniknąć jego niepożądanych skutków. Stacjonarne systemy składowania przyczyniają się do stabilizacji sieci i tym samym zwiększają atrakcyjność ekonomiczną niskoemisyjnych źródeł energii”.
System jest zbudowany z akumulatorów trakcyjnych samochodów elektrycznych, umieszczonych w kontenerach. Wykorzystuje akumulatory wycofane z użytkowania w samochodach oraz częściowo również nowe akumulatory.
Nicolas Schottey dodał:
„To jedyne w swoim rodzaju połączenie daje systemowi »Advanced Battery Storage« możliwość przyjmowania lub oddawania 70 MW energii i to niemal natychmiastowo. Duża moc i pojemność naszego systemu pozwoli sprostać większości zapotrzebowania ze strony sieci energetycznej”.
W ramach projektu „Advanced Battery Storage” Grupa Renault współpracowała z bankiem Banque des Territoires, japońską grupą Mitsui, Demeter, funduszem Fonds de Modernisation Ecologique des Transports i The Mobility House.
Inteligentne ładowanie, czyli smartcharging, steruje ładowaniem akumulatora trakcyjnego w zależności od potrzeb użytkownika oraz podaży energii elektrycznej dostępnej w sieci. Ładowanie odbywa się głównie w okresach nadwyżki podaży energii elektrycznej nad popytem, w szczególności w okresach nadprodukcji ze źródeł odnawialnych. Jeśli zapotrzebowanie na energię elektryczną jest większe niż podaż w sieci, ładowanie zostaje przerwane. Sieć energetyczna optymalizuje w ten sposób dostawy energii z lokalnych źródeł energii odnawialnej.
Dzięki systemom vehicle-to-grid, samochody elektryczne są w stanie oddawać energię elektryczną do sieci w okresach szczytowego zużycia. W ten sposób, oprócz zdolności do inteligentnego doładowywania, EV mogą również służyć jako jednostki czasowego magazynowania energii elektrycznej.
Akumulatory trakcyjne zachowują dużą zdolność do magazynowania energii elektrycznej nawet po ich wycofaniu z użytkowania w pojazdach. Magazyny energii wykorzystujące baterie EV mogą posłużyć np. do zasilania budynków jednorodzinnych, wielorodzinnych, terminali ładowania pojazdów elektrycznych, biurowców, budynków przemysłowych czy akademików.
media.renault.com.pl, materiały własne