UDOSTĘPNIJ

Zgodnie z danymi zaprezentowanymi przez Jato Dynamics, rejestracja pojazdów w UE nadal się zmniejsza. Tegoroczny luty zakończył się z 20 procentowym spadkiem w porównaniu do lutego 2020r. i rejestracją aut na poziomie niecałych 850 tys. sztuk. Liderami sprzedaży w segmencie BEV w drugim miesiącu roku była Tesla 3 i Volkswagen ID.3. Trzecie miejsce na podium pomimo dużego spadku przypadło Renault Zoe. Liczba rejestracji pojazdów zelektryfikowanych (BEV i PHEV) wyniosła  115 tys. sztuk. Tym samym, rynkowy udział tych konstrukcji zwiększył się z 6,5 proc. w lutym 2020 roku do 13,6 proc. w lutym roku bieżącego.

Europa nadal nie może dojść do formy sprzed pandemii. Świadczy o tym liczba rejestracji  pojazdów w lutym tego roku. Zgodnie z doniesieniami Jato Dynamics, w 27 krajach Europy zarejestrowano łącznie 848 455 aut. To o 20 proc. mniej w porównaniu do lutego z zeszłego roku, kiedy to sprzedano 1,06 miliona pojazdów. Tendencja spadkowa utrzymuje się już od dłuższego czasu. Porównując luty 2020 do tego samego miesiąca rok wcześniej (2019), spadek wyniósł 7 proc. Teraz regres jest jeszcze wyraźniejszy.

Analitycy jednak uspakajają. Marzec może być w końcu na plusie. Wynika to z faktu, że dokładnie rok temu wprowadzono restrykcje w Europie, a sprzedaż spadła do najniższego poziomu od 38 lat (400 tys. sztuk). Nie oznacza to jednak, że wyniki, które zostaną uzyskane będą powodem do zadowolenia.  – Dopóki restrykcje związane z podróżowaniem zostaną utrzymane i klienci pozostaną w domach, przemysł nadal będzie odczuwał negatywne skutki – tłumaczy Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics.

Diesel w dół, elektryfikacja na fali

Luty nie zakończył się najlepiej dla samochodów wyposażonych w silniki Diesla. Ich udział w rynku europejskim zmniejszył się z 33 proc. do 27 proc., co w liczbach bezwzględnych przekłada się na 225 tys. sztuk. Zyskały natomiast auta zelektryfikowane (w pełni elektryczne oraz hybrydy typu plug-in). Ich wzrost wyniósł 67 proc., a liczba rejestracji to 115 tys. sztuk. Tym samym rynkowy udział tych konstrukcji zwiększył się z 6,5 proc. w lutym 2020 roku do 13,6 proc. w roku bieżącym. Warto też dodać, że największym rynkiem dla BEV + PHEV jest Norwegia, gdzie udział w rynku aut zelektryfikowanych wynosi aż 79 proc.

Zmianę trendów widać też u poszczególnych producentów. Przykład może stanowić Land Rover. Jeszcze rok temu auta zelektryfikowane stanowiły 7 proc. sprzedaży. Teraz jest to co trzecie sprzedawane auto. Ponadto coraz większy jest procent rejestracji BEV + PHEV wśród innych marek. Volvo określiło go na 45 proc., Daimler na 27 proc., BMW Group – 24 proc., a Hyundai – 16 proc. Tym samym są to większe wartości niż średnia europejska (z 27 krajów), która wynosi 14 proc.

SUV- y zdobywają rynek

Klienci jasno pokazali jakie samochody lubią – SUVy. Ten typ nadwozia odpowiedzialny jest za 43,6 proc. sprzedanych aut. Drugim najpopularniejszym segmentem aut jest klasa B, czyli auta małe (18,9 proc.). Następnie uplasowały się samochody kompaktowe (15,5 proc.) oraz pojazdy miejskie (7,5 proc.). Jedną z największych strat odnotowały minivany MPV – 58 proc. Liczba ich rejestracji spadła do 17,8 tys. sztuk.

Aktualnym liderem rynku jest Peugeot 208. Marce udało się sprzedać 18 475 sztuk tych pojazdów (-12 proc. w stosunku rok do roku – dalej r/r). Drugie miejsce również należy do francuskiej marki. Uplasował się na nim SUV 2008 z wynikiem 17 120 szt. (+51 proc. r/r). Podium zamyka Volkswagen Golf (16 185 szt.; -34 proc. r/r). Dotychczasowy numer jeden – Toyota Yaris, spadła na czwartą lokatę (15 467 szt.; +7 proc. r/r). Na dalszych miejscach znalazły się: Fiat Panda (15 400 szt.; -13 proc. r/r), Renault Clio (15 349 szt.; -38 proc. r/r), Citroen C3 (15 281 szt.; -6 proc. r/r), Opel Corsa (14 615 szt.; -21 proc. r/r), Skoda Octavia (14 554 szt.; -2 proc. r/r) oraz Volskwagen T-Roc (13 829 szt.; 0 proc. r/r).

O wiele większe przyrosty odnotowano w segmencie aut hybrydowych typu plug-in. W tym przypadku liderem jest Volvo XC40, które uzyskało wynik 3479 sztuk (+323 proc. r/r). Drugim najchętniej wybieranym autem typu PHEV był Peugeot 3008 (2564 szt.; +120 proc. r/r). Trzecim natomiast, rynkowa nowość – Renault Captur (2522 szt.; nowy). Dalej znalazły się: BMW X1 (2516 szt.; nowy), BMW serii 3 (2516 szt.; +60 proc. r/r), Volvo XC60 (2237 szt.; +39 proc. r/r), Volkswagen Golf (2158 szt.; +542 proc. r/r), Volvo V60 (1540 szt.; +6 proc. r/r) oraz Volkswagen Passat (1481 szt.; +14 proc. r/r).

Dobre wyniki odnotowano również w zestawieniu aut czysto elektrycznych. Nadal rozdającym karty (albo lepiej odcinającym kupony) jest Tesla Model 3. W Europie zarejestrowano ten model w liczbie 5405 sztuk, co jest o +55 proc. lepszym wynikiem niż rok wcześniej. Druga lokata przypadła dla Volkswagena ID.3 (3557 szt.; nowy), a trzecia dla Renault Zoe (3547 szt.; -45 proc. r/r). Drugim autem w tym zestawianiu, które ma gorszy wynik niż przed rokiem jest Peugeot 208 (3047 szt.). Odnotował on spadek o -13 proc. r/r. Dalej w zestawieniu znalazły się: Kia Niro (2642 szt.; +72 proc. r/r), Volkswagen Up! (2541 szt.; +68 proc. r/r), Hyundai Kona (2496 szt.; +28 proc. r/r), Fiat 500 (2153 szt.; nowy), Smart ForTwo (2012 szt.; +113 proc. r/r) oraz Peugeot 2008 (1992 szt.; nowy).

Wyniki rejestracji nowych pojazdów jasno wskazują, że auta typu BEV i PHEV rosną w siłę. Ogólna tendencja do przechodzenia na pojazdy zelektryfikowane wzmacnia się. Jest to interesujący trend, który może być coraz bardziej wyrazisty, z miesiąca na miesiąc.

 

Maciej Gis

 

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA