UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Agencja Bloomberg przytacza raport firmy PA Consulting, zgodnie z którym Tesla prowadzi obecnie w gronie rankingów elektromobilności, utrzyma swoją pozycję jeszcze w przyszłym roku, jednak w 2021 r. zostanie wyprzedzona przez takie firmy jak Daimler, BMW, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi, Grupę Volkswagena, Toyotę oraz Volvo.

Twórcy rankingu uwzględnili m.in. takie czynniki jak technologia baterii, sieć poddostawców, zakres partnerstwa z innymi podmiotami czy sytuacja finansowa producentów EV.

Według PA Consulting obniżenie pozycji Tesli wiąże się z problemami produkcyjnymi dotyczącymi Modelu 3 i niepewnymi perspektywami w zakresie zysków.

Spółka Elona Muska może zwolnić tempo rozwoju nawet na rodzimym rynku. Tesla, jako pierwszy producent w historii, dostarczyła do klientów w USA ponad 200 tys. samochodów elektrycznych. W konsekwencji, nabywcy pojazdów spółki w Stanach Zjednoczonych od początku 2019 r. będą mogli skorzystać z niższej  ulgi podatkowej niż do tej pory. Z powodu mniejszego poziomu sprzedaży, osobom kupującym EV wyprodukowane przez rywali Tesli przysługują w dalszym ciągu pełne ulgi.

W ubiegłym roku Kongres w USA uchwalił przepisy, zgodnie z którymi ulgi w maksymalnej wysokości przysługują przy zakupie samochodów elektrycznych producenta, który w Stanach sprzedał mniej niż 200 tys. samochodów elektrycznych. Po przekroczeniu tej granicy, obowiązują one w pełnej wysokości do końca kwartału, w którym limit został osiągnięty oraz kwartału następnego. Później zostają obniżone o 50% na okres sześciu miesięcy, następnie o dalsze 50% na kolejne pół roku i ostatecznie wygasają.

W konsekwencji, redukcja ulg na samochody Tesli zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. Zamiast dotychczasowych  7 500 dolarów, ich wysokość spadnie do 3 750 dolarów.  Następnie, od lipca 2019 r., klienci Tesli będą mogli skorzystać z ulg na poziomie 1 850 dolarów, zanim wygasną ona całkowicie 1 stycznia 2020 r.

Niebawem przed takim samym wyzwaniem jak Tesla stanie również General Mortors. Według agencji Reuters, skumulowana sprzedaż całkowicie elektrycznych Chevroleta Bolta EV oraz Chevroleta Sparka, jak również hybrydowego (typu plug-in) Chevroleta Volta w najbliższej przyszłości również przekroczy granicę 200 tys. egzemplarzy. Na podstawie danych z czerwca, amerykański koncern sprzedał na lokalnym rynku już 184 tys. pojazdów z napędem elektrycznym. Obniżenia ulg mogą się również spodziewać niebawem amerykańscy klienci Nissana.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych, z General Motors na czele, nie składają jednak broni i nawołują do zmiany obecnie obowiązujących regulacji. W marcu dyrektor generalny GM, Mary Barra, wezwała Kongres do przedłużenia ulg podatkowych w związku ze zwiększeniem produkcji Bolta EV, wywołanym wzrostem popytu na ten model. Jak do tej pory, starania koncernu w zakresie zmian niekorzystnych przepisów dot. ulg na pojazdy elektryczne nie przyniosły rezultatu.

 

bloomberg.com, reuters.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY