UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Wdrożenie wodoru jako paliwa w transporcie oraz przygotowanie nowych regulacji dla rynku to niektóre z głównych założeń polskiej strategii wodorowej. Minister Klimatu, Michał Kurtyka, podpisał list intencyjny z kluczowymi podmiotami z sektora energetycznego oraz transportowego, które będą rozwijać gospodarkę opartą na wodorze. Jednym z sygnatariuszy porozumienia zostało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku wymaga od krajów Unii Europejskiej odważnych działań i rozwoju nowych obszarów gospodarki. Dzięki szerokiemu zastosowaniu, wodór może odegrać kluczową rolę w transformacji energetycznej, czego potwierdzeniem jest ogłoszenie głównych założeń „Strategii Wodorowej Polski do 2030 r.” Jej cele obejmują: stworzenie łańcucha wartości dla niskoemisyjnych technologii wodorowych, wzmocnienie roli wodoru w budowaniu polskiego bezpieczeństwa energetycznego, wdrożenie wodoru jako paliwa transportowego oraz przygotowanie nowych regulacji dla rynku wodoru. Rozpoczęcie prac nad dokumentem, który ma powstać do końca bieżącego roku, ogłosił Minister Klimatu, Michał Kurtyka. Pierwsze spotkanie robocze z udziałem administracji rządowej oraz biorących udział w projekcie podmiotami z sektora biznesu oraz nauki ma się odbyć jeszcze w lipcu.

Wśród sygnatariuszy „Listu intencyjnego o ustanowieniu partnerstwa na rzecz budowy gospodarki wodorowej i zawarcia sektorowego porozumienia wodorowego” znaleźli się przedstawiciele takich podmiotów jak np. PKN Orlen, PGNiG, PKP Energetyka, Grupy Azoty, Tauron, Lotos oraz PSPA.

Podpisanie listu intencyjnego jest wstępem do utworzenia „Polskiego porozumienia wodorowego”, które ma na celu m.in. rozwój silnych krajowych i lokalnych kompetencji w zakresie wytwarzania kluczowych komponentów, rozwój czystego transport opartego o wodór oraz wdrożenie wodoru w sektorach gospodarki, w których trudno osiągnąć neutralność klimatyczną. W ramach prac podmiotów zaangażowanych ma powstać ponadto „Plan inwestycji wodorowych”, zawierający priorytetowe projekty zapewniające rozwój instalacji do produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych, sieci dystrybucji wodoru, magazynów wodoru, infrastruktury tankowania do celów transportowych oraz produkcji ogniw paliwowych.

„Rozwój zeroemisyjnych technologii w transporcie, przemyśle i energetyce jest ogromnym wyzwaniem, koniecznym do zrealizowania założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Widząc potencjał wodoru, a zarazem bariery, które utrudniają dynamiczny wzrost wykorzystania tego paliwa w gospodarce, już w kwietniu, wraz z TÜV SÜD Polska, powołaliśmy Grupę Roboczą ds. Technologii Wodorowych w ramach projektu „Białej Księgi Elektromobilności”, za cel obierając sobie przygotowanie gruntu prawnego pod możliwość realizacji działań biznesowych w obszarze transportu opartego na wodorze” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Oprócz powołania grupy roboczej, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych opracowało program rozwoju rynku wodoru w transporcie w Polsce, w ramach którego realizowane są specjalistyczne webinary, konferencje, projekty pilotażowe oraz raporty merytoryczne.

 

gov.pl, materiały własne

 

 

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY