UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 r. Pojazdy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in. To pierwsze napędzane energią elektryczną autobusy, które trafią do stolicy Wielkopolski. Poznań otrzyma 15 zeroemisyjnych Solarisów w wersji przegubowej i 6 standardowej długości. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych.

W przypadku 12-metrowych Urbino baterie Solaris High Power będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Akumulatory zostaną przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Urbino dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.

Poznańskie Urbino electric mają być ładowane w trzech lokalizacjach. Dwie całkowicie nowe stacje pantografowe zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również ładowarka plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo, dwa stanowiska otrzymają możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy pantografu wynoszącej do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.

Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w 10 2-stanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Aby pojazdy zużywały mniej energii, na dachu wersji dwunastometrowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach w Poznaniu. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz Urbino będzie oparte w technologii LED. Autobusy otrzymają ponadto funkcję doświetlania zakrętów.

Pasażerowie poznańskiego MPK będą mieli do dyspozycji rozwiązania takie jak ładowarki USB zamontowane w poręczach pojazdów czy przyciski dodatkowo oznaczone w alfabecie Braille’a. Solarisy zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i pasażerów poruszających się z wózkami dziecięcymi. Wyposażenie obejmie układ klimatyzacji, system informacji pasażerskiej i monitoring.  Na potrzeby MPK przewidziano również bramki liczące pasażerów. Całkowicie zeroemisyjny napęd w Urbino electric zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami.

Do tej pory firma Solaris dostarczyła na polski rynek ponad 100 autobusów całkowicie elektrycznych, a niemal 90 kolejnych zostało zakontraktowanych.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA