UDOSTĘPNIJ

greencarreports.com, materiały własne

Zaprezentowany w 2008 r. Fisker Karma narobił sporego zamieszania w mediach. Został zaprojektowany przez właściciela firmy – Henrika Fiskera, który wcześniej pracował przy takich modelach jak Aston Martin DB9 czy BMW Z4.

Produkcja ruszyła w roku 2011 w Finlandii. Prócz stylistyki, samochód imponował osiągami, wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyclingu, nowatorskimi rozwiązaniami.

Niestety, w ślad za szumem medialnym nie szło zainteresowania klientów, pojawiły się też kłopoty z dostawami baterii, samozapłonem i model Karma przestał być produkowany już w 2012 r., zaś firma Fisker wkrótce zbankrutowała. Aktywa nabyła chińska spółka Wanxiang, a nazwa Fisker została zmieniona na Karma. Niedawno wznowiono dystrybucję zmodyfikowanego modelu Karma pod nową nazwą Karma Revero. Produkcję przeniesiono z Finlandii do USA.

Henrik Fisker opuścił firmę, która założył jeszcze przed jej bankructwem. Teraz planuje powrót do segmentu luksusowych samochodów elektrycznych z kolejnym pojazdem – EMotion EV.

Zamówienia na nowy model będzie można składać już od 30 czerwca. Cena nie będzie zbyt atrakcyjna – 129,900$ to poziom najbogatszych wersji Tesli Model S, jednak Fisker zapowiada rozwiązania technologiczne, które usprawiedliwią tak wysoką kwotę.

Zasięg pojazdu wynosić ma nawet 400 mil (ok. 640 km) na jednym ładowaniu, dzięki bateriom wykorzystującym grafen i lekkiej karoserii zbudowanej z włókna węglowego i aluminium.

Nowatorska technologia budowy baterii nie była do tej pory zastosowana w żadnym seryjnie produkowanym pojeździe, naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego pracowali nad nią przez wiele lat.

Fisker zamierza również stworzyć konkurencję dla Superładowarek Tesli, wprowadzają na rynek Ultraładowarki, które mają zostać wkrótce opatentowane. Firma zapowiada, że 9 minutowe ładowanie samochodu za ich pomocą pozwoli na przejechanie 100 mil (160 km).  EMotion ma zostać ponadto wyposażony w technologię pozwalająca na prowadzenie samochodu bez udziału kierowcy. Z przodu pojazdu zostanie wbudowany system Lidar a lusterka wsteczne zawierać będą dwie kamery gromadzące dane, które pozwolą na autonomiczną jazdę. Odpowiednie oprogramowanie jest rozwijane przez nieznaną jeszcze firmę – Fisker  ma ujawnić jej nazwę w późniejszym terminie.

Plany zakładają rozpoczęcie produkcji EMotion w 2019 r., nie wiemy na razie, w której fabryce. Pojawiają się informacje, że może być to montownia VFL w Auburn Hills w stanie Michigan.

Jeżeli Fiskerowi uda się tym razem osiągnąć sukces, zamierza wprowadzić na rynek kolejne modele. Jednym z nich będzie tańszy pojazd, zadaniem którego będzie konkurowanie z podstawowym Modelem 3 Tesli. Drugim ma być samochód elektryczny klasy premium o wydłużonym zasięgu.

Prezentacja EMotion odbędzie się 17 sierpnia, być może podczas Monterey Car Week.

 

 

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA