UDOSTĘPNIJ

Parlament Europejski zagłosował za zaostrzeniem norm emisji CO2 generowanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze. Europarlamentarzyści zadecydowali, że emisje powinny zostać zredukowane o 20% do 2025 r. i o 40% do 2030 r.  w stosunku do poziomu z 2021 r. Propozycję tej treści poparło 389 posłów, 239 wyraziło sprzeciw, a 41 wstrzymało się od głosu.

Parlament chce, aby producenci samochodów, których uśrednione emisje przekroczą wyznaczone normy, musieli zapłacić grzywnę. Środki z tego tytułu zasilą budżet Unii Europejskiej i zostaną przeznaczone na rzecz podnoszenia kwalifikacji pracowników dotkniętych zmianami w sektorze motoryzacyjnym.

Co więcej, producenci będą musieli zapewnić, że udział samochodów zero- i niskoemisyjnych  (emitujących mniej niż 50 g CO2 na kilometr) wyniesie 20% sprzedaży nowych pojazdów do 2025 r. i 35% do 2030 r.

Ponadto, Parlament wezwał Komisję Europejską do przedstawienia w ciągu dwóch lat planów wdrożenia testów norm emisji CO2 w warunkach rzeczywistych przy użyciu odpowiednich urządzeń przenośnych. Testy tego typu miałyby być przeprowadzane od 2023 r. Europarlamentarzyści przyznali, że przejście na elektromobilność wymaga wprowadzenia zmian w całym sektorze motoryzacyjnym i że może spowodować negatywne skutki społeczne. Parlament zaapelował ponadto o wsparcie dla europejskich planów produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

Przedstawiciele państw członkowskich mają uzgodnić swoje stanowisko w zakresie emisji nowych samochodów jeszcze w październiku. Według źródeł Financial Times za podniesieniem norm emisji do poziomu co najmniej 40% opowiadają się niemal wszyscy członkowie Unii Europejskiej, przeciwne stanowisko zajmują jedynie Niemcy, Bułgaria, Rumunia i Węgry. Zaostrzeniu przepisów sprzeciwiają się również przedstawiciele sektora motoryzacyjnego.

W następnej kolejności Ministrowie UE przyjmą wspólne stanowisko dotyczące norm emisji 9 października. Negocjacje z posłami w sprawie porozumienia w pierwszym czytaniu rozpoczną się 10 października. Osiągnięcie ostatecznego stanowiska w tym zakresie nastąpi najprawdopodobniej na początku 2019 r.

 

europarl.europa.eu, ft.com, nytimes.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA