UDOSTĘPNIJ

Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, zapytany w wywiadzie, kiedy spodziewa się zobaczyć ostatni model marki z silnikiem spalinowym, odpowiedział, że do 2030 nawet najbardziej sportowy z samochodów firmy będzie wyposażony w napęd elektryczny.

Wbrew wcześniejszym deklaracjom, Blume ujawnił ponadto, że na rynek może trafić również zeroemisyjna wersja 911. Mimo znacznych nakładów przeznaczanych na elektromobilność, Porsche w najbliższej przyszłości nie zamierza jednak całkowicie rezygnować z jednostek spalinowych. Niemiecki producent będzie równolegle rozwijał konwencjonalne i alternatywne rodzaje napędów. W ciągu kolejnej dekady klienci mają mieć do wyboru pojazdy spalinowe, hybrydy oraz modele całkowicie elektryczne.

Z oferty Porsche nie znikną jak na razie pojazdy zasilane olejem napędowym, stanowiące obecnie 14% sprzedaży marki na świecie. Na niektórych rynkach (np. w Europie Południowej) ich udział wynosi ok. 80%.

Blume wyjaśnił, że szybszy transfer w kierunku elektromobilności jest niemożliwy zarówno z powodów strukturalnych, technicznych, jak i ekonomicznych. Jego zdaniem, stopień praktyczności samochodów elektrycznych musi jeszcze wzrosnąć, szczególnie w zakresie zasięgu oraz czasu ładowania. Rozbudowy wymaga również infrastruktura. Wspierana przez Porsche sieć IONITY jest według Blume jedynie częścią „większego rozwiązania”.

Dyrektor Porsche wyjawił przy tym, że sprzedaż hybrydowych modeli marki na Starym Kontynencie przerosła oczekiwania. Około połowa europejskich klientów producenta z Zuffenhausen wybiera spalinowo-elektryczne odmiany Panamery.

Produkcja pierwszego seryjnego, całkowicie elektrycznego modelu Porsche (Mission E) rozpocznie się w 2019 r. W 2021 r. dołączy do niego wersja seryjna Mission E Cross Turismo, zaprezentowanego podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Porsche rozważa ponadto wypuszczenie na rynek całkowicie elektrycznych odmian modeli 718 Boxster, Cayman, Macan i Cayenne. Według zapowiedzi, proces produkcyjny Mission E ma być całkowicie neutralny pod względem emisji CO2. Blume stwierdził, że model będzie „najbardziej sportowym i zaawansowanym technologicznie samochodem w swojej klasie”.

Do 2022 r. niemiecki producent planuje przeznaczyć na rozwój elektromobilności ponad 6 mld euro. Blume nazwał zamiar przystosowania zakładu w Zuffenhausen do produkcji samochodów elektrycznych „najbardziej ambitnym i ryzykownym projektem” podjętym przez Porsche. Inwestycja zapewni 1 200 nowych miejsc pracy.

Grupa Volkswagena, do której należy Porsche, zamierza wydać na rozwój samochodów elektrycznych 20 miliardów euro do 2030 r. Do 2025 r. niemiecki koncern wypuści na rynek ponad 80 zelektryfikowanych modeli, w tym 50 całkowicie elektrycznych i 30 hybryd plug-in.

 

newsroom.porsche.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA