UDOSTĘPNIJ

Chiński koncern BYD zaprezentował Ocean-X, samochód koncepcyjny oparty na platformie samochodów elektrycznych „e-platform 3.0”, zaprezentowanej w kwietniu tego roku. Na razie nie wiadomo czy Ocean-X stanie się modelem produkcyjnym.

Prezentacja jest ważną częścią strategii chińskiego giganta. „e-platforma 3.0” od BYD, ma bowiem w niedalekiej przyszłości być oferowana klientom zewnętrznym. Opiera się ona na produkowanych przez BYD akumulatorach Blade. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu nowa platforma ma być w stanie osiągnąć „niesamowitą wydajność jazdy i zasięg”. Platforma umożliwia również szybkie ładowanie przy 800 woltach.

Nowa generacja elektryków

„e-platforma 3.0” ma stanowić więc podstawę „następnej generacji inteligentnych pojazdów elektrycznych o wysokiej wydajności”. Jej cztery zalety zdaniem BYD to: inteligencja, wydajność, bezpieczeństwo i estetyka. Ponadto jest tak skonstruowana, że koszty budowy pojazdu mają zostać obniżone, ponieważ główne komponenty są standaryzowane i integrowane.

Zasięg do 1000 km

Nowa platforma umożliwia zasięg przekraczający 1000 km (620 mil) dzięki pierwszemu na świecie elektrycznemu układowi napędowemu 8 w 1. Ponadto pierwsza na świecie technologia szybkiego ładowania zapewnia zasięg do 150 km (93 mil) po 5-minutowym ładowaniu. Oryginalnie zaprojektowany system bezpośredniego chłodzenia i ogrzewania akumulatorów zwiększa wydajność cieplną nawet o 20%, jednocześnie zmniejszając straty energii. Dodatkowo system pompy ciepła, który może pracować w temperaturach od -30℃ do 60℃, zwiększył zasięg zimą nawet o 20%, ponieważ system wykorzystuje ciepło resztkowe z otoczenia, układu napędowego, kabiny pasażerskiej, a nawet akumulatorów.

2,9 sekundy do setki

Wreszcie, zupełnie nowy elektryczny system AWD charakteryzuje się przyspieszeniem od 0 do 100 km/h (62 mil/h) w 2,9 sekundy, co skutkuje mniejszym zużyciem energii w porównaniu z pojazdami 2WD, a jednocześnie pozwala użytkownikom cieszyć się wysokimi osiągami pojazdów elektrycznych z napędem na cztery koła.

Według BYD, wiele kluczowych modułów zostało opracowanych na nowo dla układu napędowego. Te elementy mają być mniejsze, lżejsze, mocniejsze i wydajniejsze. W przypadku akumulatora zamontowanego między osiami firma BYD opiera się na „Blade Battery”, czyli akumulatorze LFP z ogniwami o dużej pojemności, wprowadzonym w 2020 roku.

Sedan średniej wielkości

Zaprezentowany Ocean-X, który również ma być oparty na „e-platformie 3.0”, to sportowy sedan średniej wielkości, który ma osiągnąć „wysokie osiągi”. Dzięki długiemu rozstawowi osi i parametrom „e-platformy” firma BYD chce nie tylko zapewnić większe akumulatory (nie wspomina się jednak o maksymalnej pojemności), ale także bardziej przestronne wnętrze i lepsze prowadzenie dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości . Chińska firma nie podała więcej danych technicznych dotyczących tego modelu.

Elektryczny Delfin

Pierwszy produkcyjny model oparty na nowej platformie e-samochodu to kompaktowy samochód elektryczny BYD Dolphin, który po uwzględnieniu rządowych dotacji kosztuje w chinach ok. 12 700 euro. Samochód może pochwalić się zasięgiem do 1000 km.

Dolphin ma nieco ponad cztery metry długości, 1,77 metra szerokości i 1,57 metra wysokości, z ozstawem osi 2,70 metra. Hatchback czerpie energię z akumulatora LFP, moc wynosi 70 kW, a prędkość maksymalna to 150 km/h. Auto jest dostępne w czterech wariantach.

Źródło: byd.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA