UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W Europie do 2025 roku będzie musiało powstać minimum 40 tysięcy punktów ładowania dla ciężarówek elektrycznych,  a do 2030 r. co najmniej 270 000 tego typu punktów. Konieczne będzie też zbudowanie sieci zajezdni na nocne postoje połączone z ładowaniem. Z badania przeprowadzonego na zlecenie ACEA wynika, że kluczowe lokalizacje punktów ładowania elektrycznych ciężarówek powinny znajdować się w regionach transgranicznych.

Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA ciężarówki elektryczne mają odegrać dużą rolę w dekarbonizacji drogowego transportu towarowego, zwłaszcza jeśli spojrzymy na ten aspekt od kątem przewozów dalekobieżnych. Oczekuje się, że ich popularność na rynku gwałtownie wzrośnie w ciągu najbliższych kilku lat. Wciąż jednak nie wiadomo gdzie powstaną punkty ogólnoeuropejskiej sieci dedykowanych stacji ładowania.

Z operacyjnego punktu widzenia ładowarki najlepiej umieszczać tam, gdzie dziś często zatrzymują się ciężarówki. Aby wskazać kluczowe lokalizacje ładowania dla ciężarówek długodystansowych, ACEA zleciła firmie Fraunhofer ISI pomoc w analizie unikalnego zbioru danych zebranego przez siedmiu producentów ciężarówek, obejmującego współrzędne GPS około 400 000 ciężarówek w całej Europie.

Minimum 100 postojów rocznie

230 000 z tych ciężarówek zostało zidentyfikowanych jako używane do przewozów długodystansowych, spędzając około 90% czasu ponad 200 kilometrów od bazy macierzystej. Natomiast 550 000 pojedynczych przystanków odwiedzanych przez te ciężarówki połączono w większe grupy (każdy mieścił się w promieniu 200 metrów).

Kluczowe „zbiory” zostały następnie zidentyfikowane jako te z ponad 100 przystankami rocznie i wykorzystywane przez ciężarówki co najmniej trzech różnych marek, w wyniku czego powstała interaktywna mapa 31 145 lokalizacji, które wydają się właściwe do przyszłego wdrożenia infrastruktury ładowania dla długodystansowych ciężarówek.

Kluczowe regiony transgraniczne

Miejsca te nie są zależne od położenia w granicach poszczególnych państw. W rzeczywistości wiele regionów transgranicznych jest wskazanych jako kluczowe lokalizacje punktów ładowania. Podkreśla to duże znaczenie rozwoju ogólnounijnej sieci dla ładowania samochodów ciężarowych. Na mapie poniżej różne kolory klastrów (zielony, żółty i pomarańczowy) wskazują gęstość lokalizacji przystanków w określonym regionie.

Warto pamiętać, że około dwie trzecie emisji CO2 z samochodów ciężarowych w UE jest związanych z przewozami długodystansowymi. Dlatego kluczowe jest skoncentrowanie się na tym segmencie i zapewnienie odpowiednio gęstej sieci punktów ładowania, która pozwoli na sprawne przewozy długodystansowe na całym kontynencie europejskim.

Konieczne zajezdnie

Każda elektryczna ciężarówka będzie wymagała „zajezdni” – punktu ładowania (o niższej mocy). Oznacza to, że co najmniej 40 000 punktów ładowania w bazach (zajezdniach) powinno zostać zainstalowanych w Europie nie później niż do 2025 r., a co najmniej 270 000 punktów do 2030 r. Zdaniem ACEA dyrektywa w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFID) powinna wyznaczyć do 2025 r. liczbę 10 000-15 000 (o większej mocy) publicznych i docelowych punktów ładowania, a nie później niż do 2030 r. łączną liczbę 40 000-50 000. Zdecydowana większość z nich musi posiadać ładowarki mocy powyżej 500 kW.

Warto ponadto pamiętać, że długodystansowe ciężarówki elektryczne nie zawsze wrócą do bazy na nocne ładowanie. Zmieniona dyrektywa AFID powinien zatem wyznaczyć do 2030 r. cel co najmniej 40 000 stacji publicznych o niższej mocy (100 kW) do nocnego ładowania na parkingach dla ciężarówek wzdłuż autostrad. Aby więc zaspokoić potencjalnie różne potrzeby w zakresie ładowania, należy ustanowić trzy kategorie mocy dla pojazdów ciężkich: poniżej 350 kW, 350-500 kW i powyżej 500 kW.

Potrzebna dodatkowa analiza

Z logistycznego punktu widzenia zidentyfikowane lokalizacje nadają się do rozbudowy infrastruktury ładowania. Dokładne określenie, z których lokalizacji korzystać i ile punktów ładowania powinien mieć każdy segment, wymaga jednak dodatkowej analizy i oceny kryteriów, takich jak: dostępna moc sieci elektrycznej, istniejące inicjatywy lokalne, istniejąca już infrastruktura ładowania elektrycznego DC dla samochodów osobowych i wiele innych.

Źródło: na podstawie ACEA

 

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY