UDOSTĘPNIJ

Norweski rynek samochodów elektrycznych wraca do stałej tendencji wzrostowej. Choć sprzedaż pojazdów elektrycznych pozostaje tam wciąż wysoka, to rynek zanotował w ostatnim czasie nieznaczną zadyszkę. Tymczasem w marcu pojazdy elektryczne stanowiły 56% wszystkich rejestracji nowych samochodów, o 23,7% więcej niż tuż przed pandemią w marcu 2020 r. Także dane za pierwszy kwartał 2021 r. mają tendencje wzrostową w stosunku do ubiegłego roku (wzrost o 17,2 %).

W marcu 2021 roku w Norwegii kupiono 8 624 nowych elektrycznych samochodów osobowych. Poza tym na drogach przybyło 4 379 nowych hybryd plug-in. Co ciekawe najchętniej kupowanym typem samochodu (biorąc pod uwagę wszystkie typy napędów) w zeszłym miesiącu była Tesla Model 3 (aż 2169 nowych rejestracji).

W porównaniu do marca 2020 roku (w tym czasie zarejestrowano 6 966 e-samochodów), obecne 8 624 to wzrost o 23,7 procent. Wydaje się, że to mocny zwiastun powrotu do stałej tendencji wzrostowej w branży sprzedażowej e-samochodów w Norwegii (w lutym tego roku sprzedaż aut EV miała niewielki minus w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku). Co ważne od początku roku liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych w Norwegii wzrosła o 17,2 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 roku i wyniosła 19 159 aut.

W marcu do 8 624 pojazdów BEV w Norwegii dołączyło 4 379 hybryd typu plug-in. Tym samym pojazdy typu PHEV miały w zeszłym miesiącu 28,6 procent udziału w rynku (luty: 31,6 procent). W porównaniu do marca 2020 r. liczba pojazdów PHEV wzrosła o 83,1 procent.  Jeśli więc pojazdy typu BEV i PHEV zsumować, ich marcowy udział w rynku wyniósł aż 84,8% (luty: 79%, styczeń: 82%). Tymczasem udział w rynku pojazdów spalinowych wyniósł 9,5 procent i po raz pierwszy spadł do poziomu poniżej 10 procent.

Jeśli chodzi o wybór modeli to pojazdy typu BEV odzyskały udział w rynku, a pojazdy PHEV nieznacznie straciły (tu zapewne wpływ miała popularność Tesli 3). W marcu Tesla Model 3 z 2 169 egzemplarzami był jedyną marką z czterocyfrowymi nowymi rejestracjami. Toyota RAV4, która w lutym nadal osiągała najlepsze wyniki dzięki wersji PHEV, wylądowała na drugim miejscu z 908 egzemplarzami. Wraz z mocnym marcem Model 3 zajął również pierwsze miejsce w bieżącym roku: z 2 566 pojazdami (do końca lutego było ich tylko 397), sedan Tesli prowadzi tutaj przed RAV4 z 2 469 pojazdami.

Reszta pierwszej dziesiątki pokazuje silną rolę pojazdów typu BEV: VW ID.4 jest już na trzecim miejscu z 856 pojazdami, a następnie Volvo XC40 z 791 pojazdami (norweskie statystyki nie rozróżniają tutaj silnika spalinowego, PHEV i wersji BEV). Nissan Leaf (637 sztuk), Mercedes EQC (589 nowych rejestracji) i Audi e-tron (430 samochodów) zajmują od piątego do siódmego miejsca, a następnie Polestar 2 (396 sztuk), BMW X1 (364 samochody, w tym PHEV) i MG ZS. EV (362 nowe rejestracje). Warto zwrócić uwagę, że siedem z dziesięciu najlepiej sprzedających się modeli to modele wyłącznie elektryczne.

Na koniec warto przypomnieć, że chociaż Norwegia jest krajem o najwyższym udziale samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych, to absolutnym liderem jeśli chodzi o liczby bezwzględne są w tym względzie Chiny. Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (CAAM) sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) i hybryd plug-in (PHEV) wyniosła tam odpowiednio 1 mln i 250 tys. w 2020 r.

Źródło: ofv.no, electrive.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA