UDOSTĘPNIJ

Nissan zaprezentował całkowicie elektryczny model Ariya. To pierwszy zeroemisyjny crossover coupé japońskiej marki.

Nissan Ariya w znacznym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym w 2019 r., zapowiadanym wcześniej jako model IMx na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2017 r. Pojazd został zbudowany na nowej modułowej platformie dla EV.

Na rynek europejski przewidziano pięć wersji nowego modelu, w tym dwie z przednim napędem oraz trzy odmiany z napędem na wszystkie koła

Ariya z akumulatorem o pojemności 63 kWh i napędem na jedną oś zapewni zasięg do 360 km (WLTP). Samochód ma dysponować mocą 218 KM (160 kW), rozpędzać się maksymalnie do 160 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,5 s.

Wersja 2WD 87 kWh będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 500 km (WLTP). W tym przypadku moc wyniesienie 242 KM (178 kW), przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabierze 7,6 s, zaś samochód osiągnie maksymalnie prędkość 160 km/h.

Odmiana z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o pojemności 63 kWh ma dysponować zasięgiem do 340 km (WLTP) i mocą 279 KM (205 kW). Prędkość maksymalna wyniesie 200 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 5,9 s.

Samochód będzie można również zamówić z napędem na cztery koła i akumulatorem 87 kWh. Pojazd w tym wariancie przejedzie do 460 km na jednym ładowaniu (WLTP) i rozpędzi się maksymalnie do 200 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wyniesie 5,7 s.

Topowa odmiana Performance również zapewni napęd na wszystkie koła oraz akumulator o pojemności 87 kWh. Zasięg w tym przypadku wyniesie 400 km (WLTP), moc 394 KM (290 kW), zaś przyspieszenie od 0 d0 100 km/h – 5,1 s.

Wersje z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła zostaną wyposażone w opracowany przez Nissana system sterowania takim napędem – e‑4ORCE.  Jak informuje japoński producent, zarządzając przekazaniem mocy oraz charakterystyką hamowania pod kątem maksymalnej płynności i stabilności jazdy, e‑4ORCE zwiększa poczucie pewności za kierownicą. Technologia sprzyja utrzymywaniu toru jazdy na różnych nawierzchniach oraz precyzji prowadzenia. Oprócz optymalizacji rozdziału momentu obrotowego między przednie i tylne koła, system niezależnie kontroluje hamowanie każdego z czterech kół, w celu poprawienia stabilność w zakrętach.

W Europie samochód będzie kompatybilny ze standardem szybkiego ładowania CCS (Combined Charging System). Pojazd ma być przystosowany do uzupełniania energii z mocą 130 kW. Wersje 63 kWh zostaną standardowo wyposażone w ładowarkę 7,4 kW, a odmiany z akumulatorem 87 kWh będzie można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. Ariya otrzyma system kontroli termicznej chłodzonego cieczą akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę baterii.

Pojazd ma oferować technologie wspierające kierowce, takie jak np. udoskonalona wersja systemu ProPILOT. Układ, stanowiący standardowe wyposażenie Nissana LEAF drugiej generacji (w zależności od wersji), pomaga utrzymać pojazd pośrodku wybranego pasa ruchu, ruszać i zatrzymywać się w czasie jazdy w korku na autostradzie oraz kontrolować zadaną prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu.

Ulepszony ProPILOT z Navi-link, na podstawie danych o warunkach ruchu drogowego i informacji rejestrowanych przez czujniki, dodatkowo poprawia płynność jazdy autostradą bez zmiany pasa ruchu. W połączeniu z systemem nawigacji i mapami może korygować prędkość zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami. ProPILOT jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu, uwzględniając zbliżającą się zmianę warunków jazdy, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem w celu poprawy komfortu podróżowania. Co więcej, system pomaga kierowcy wyszukać wolne miejsce na parkingu i wprowadzić na nie samochód.

Nissan Ariya otrzyma ponadto technologię e-Pedal, która umożliwia ruszanie z miejsca, przyspieszanie i zmniejszanie prędkości za pomocą wyłącznie jednego pedału (przyspieszenia). Jego zwolnienie powoduje przełączenie silnika elektrycznego w tryb hamowania.

Ariya jest pierwszym modelem Nissana, w którym oprogramowanie sprzętowe będzie aktualizowane zdalnie, drogą radiową. Technologia Remote Software Upgrade umożliwia aktualizację oprogramowania zainstalowanego w pojeździe, w tym oprogramowania systemu multimedialnego, układów elektrycznych i elektronicznych, układów sterujących charakterystyką zawieszenia, klimatyzacji oraz innych ustawień. Właściciel nie musi się w tym celu udawać do serwisu.

Jak ujawnił Nissan, więcej informacji o dostępności modelu Ariya i jego cenach w Europie zostanie opublikowanych w najbliższych miesiącach.

poland.nissannews.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA