UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

NFOŚiGW ogłosił uruchomienie programu wsparcia elektromobilności pod nazwą “Zielony Transport Publiczny”.

Jak powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka:
„Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce”.

Na dotacje przewidziano 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł.

Pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ujawnił, że program „Zielony transport publiczny” to element realizacji strategii energetycznej rządu. Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach.

Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w 2021, 2022 i 2023 r.

„W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii” – ujawnił minister Kurtyka.

Za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszy poniesione w okresie od 1.10.2020 r. do 31.12.2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów został wydłużony aż do 31.12.2035 r.

„Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy” – powiedział Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.

„W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych – ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem” – dodał minister Michał Kurtyka.

Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

nfosigw.gov.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY