UDOSTĘPNIJ

Elektryczna zamiatarka rozpoczęła służbę na ulicach Katowic. To pierwszy tego typu pojazd w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (MPGK). W połowie listopada dołączy do niej śmieciarka napędzana gazem ziemnym. Elektryczna zamiatarka ładuje się w niecałe cztery godziny, może pracować osiem i jest całkowicie bezemisyjna.

Jak powiedział Andrzej Malara, prezes katowickiego MPGK:
„Zakup elektrycznej zamiatarki związany jest z wymogami, jakie nakłada na nas ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do roku 2022 co najmniej 10% naszego taboru muszą stanowić pojazdy elektryczne lub napędzane gazem ziemnym, a do roku 2025 musi to być co najmniej 30%. W przypadku Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Katowicach to w sumie około 30 pojazdów. Zaczęliśmy od elektrycznej zamiatarki, a już wkrótce do naszego taboru dołączą kolejne pojazdy”.

Elektryczna zamiatarka Tenax Electra 2.0 Neo jest zbliżona rozmiarem zbliżona do pojazdów konwencjonalnych, działa o blisko 20% ciszej. Obsługiwać będzie głównie ulice w Śródmieściu Katowic. Pojazd wyposażono w akumulatory litowe, specjalny zbiornik na zmiotki ze stali szlachetnej i zbiornik na wodę o pojemności 400 litrów. Urządzenie kosztowało 705 tysięcy złotych.

Dodatkowo, w połowie listopada, do floty MPGK ma trafić pierwsza śmieciarka napędzana gazem ziemnym. Będzie mniejsza niż te, które obecnie pracują w Katowicach. Pojazd zostanie przeznaczony głównie do obsługi imprez odbywających się mieście.

Robert Potucha, wiceprezes katowickiego MPGK, ujawnił:
„Wymiana to konieczność dostosowania się do nowych przepisów, ale trzeba pamiętać też o tym, że pojazdy się zużywają. Każdego roku, ze względu na wiek i przebieg, kilka urządzeń musimy wyłączyć z pracy i zastąpić je nowymi. Dlatego też na początku przyszłego roku ogłosimy przetarg na kolejne śmieciarki napędzane gazem ziemnym”.

Aktualnie trwa procedura przetargowa, która ma wyłonić dostawcę kolejnych sześciu śmieciarek napędzanych gazem ziemnym.

Katowice rozwijają również infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych.

Marcin Krupa, prezydent Katowic, powiedział:
„W ubiegłym roku postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce, przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 61 punktów ładowania, czyli 30 stacji ładowania. Pierwsze ładowarki dla pojazdów osobowych zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania”.

Osobny projekt infrastrukturalny realizowany jest dla stacji ładowania przeznaczonych do autobusów. Ładowarka tego typu działa w bazie PKM Katowice, który w swojej flocie dysponuje 5 autobusami elektrycznymi, a do końca 2020 roku zakupi kolejnych 15 pojazdów zeroemisyjnych. Ponadto w flocie pojazdów Urzędu Miasta pojawiają się wkrótce dwa nowe samochody osobowe marki Nissan Leaf. Będą wykorzystywane lokalnie przez pracowników samorządowych do poruszania się w obrębie aglomeracji śląskiej.

 

katowice.eu, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA