UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Podczas targów pojazdów użytkowych IAA 2018 w Hanowerze Iveco zaprezentowało 18 nisko- i zeroemisyjnych modeli — od elektrycznych autobusów miejskich po samochody ciężarowe do przewozów długodystansowych wyposażone w silniki zasilane LNG.

Jak powiedział Pierre Lahutte, prezes marki Iveco:
„IVECO jest pierwszym producentem w historii IAA, na którego stoisku nie ma silników Diesla — ani w samych pojazdach ani w ich zabudowie. W branży transportowej zachodzą zmiany, presja na silniki Diesla rośnie, a transformacja energetyczna nabiera tempa. Naszą ekspozycją komunikujemy, że oferta pojazdów IVECO z napędem elektrycznym, CNG i LNG jest dostępna już dziś i stanowi realną alternatywę dla pojazdów z silnikami Diesla we wszystkich zadaniach transportowych — od wysokowartościowego i energooszczędnego przewozu pasażerów w miastach po ciężki transport na dalekich trasach. Ponadto gaz ziemny oferuje możliwość płynnego przejścia na biometan i energię ze źródeł odnawialnych, a tym samym osiągnięcie zerowej emisji i otwarcie drogi do gospodarki o obiegu zamkniętym,nawet z emisją ujemną i pochłanianiem dwutlenku węgla”.

Według Iveco, napęd elektryczny sprawdza się zwłaszcza w zadaniach transportowych takich jak przewóz pasażerów z niską prędkością, przy niskim zużyciu energii, w warunkach wymagających częstego zatrzymywania i ruszania w centrach miast. Z kolei gaz ziemny stanowi, zdaniem włoskiego producenta, „dojrzałe rozwiązanie dla transportu ludzi i towarów”.  Stosowanie tego paliwa pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: 90% w przypadku NO2, 99% w przypadku cząstek stałych oraz 10% w przypadku CO2 — lub nawet 95%, jeżeli gaz ziemny zostanie zastąpiony biometanem.

Na IAA 2018 Iveco zaprezentowało m.in. zeroemisyjny model Daily Electric Minibus, w pełni elektryczny autobus miejski Heuliez Bus GX ELEC oraz najnowszą generację autobusu Iveco Bus Crealis In-Motion-Charging, który może pobierać energię zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z pokładowych akumulatorów.

Włoski producent zademonstrował również rozwiązania oparte na gazie CNG, w tym Iveco Bus Crossway Low Entry Natural Power, wyróżniający się zbiornikami zamontowanymi w dachu pojazdu oraz zasięgiem do 600 kilometrów. Na stoisku marki pojawił się również pojazdy z rodziny Daily Blue Power: wersja z zabudową chłodniczą, 7‑tonowa odmiana z platformą Junge z bocznymi kurtynami, podwozie wyposażone w dźwig oraz naczepę z funkcją wywrotki, furgon z chłodnią głębokiego mrożenia oraz furgon do przewozu przesyłek kurierskich.

Iveco zaprezentowało ponadto napędzane CNG modele Eurocargo dla służb komunalnych. Jeden z pojazdów jest wyposażony w trójstronną wywrotkę Meiller, natomiast drugi wyposażono w zamiatarkę firmy Johnston Engineering. Silnik zasilany CNG współpracuje w tym drugim przypadku z hydrostatyczną przekładnią, co pozwoliło na znaczne obniżenie emisji w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami montowanymi na podwoziu ciężarówek. Układ zamiatający w takich pojazdach jest zwykle napędzany drugim silnikiem Diesla, dla którego normy emisji spalin (o ile w ogóle istnieją) są znacznie łagodniejsze.

Osoby odwiedzające hanowerskie targi mogły obejrzeć również 400‑konną ciężarówkę Stralis NP z zabudową chłodniczą, bez silnika Diesla. Samochód jest zasilany wyłącznie gazem ziemnym w przeciwieństwie do standardowych pojazdów ciężarowych do transportu towarów w warunkach chłodniczych, które oprócz silnika trakcyjnego są wyposażone w silnik Diesla napędzający sprężarki agregatu chłodniczego.

Z kolei w transporcie długodystansowym Iveco stawia na zasilanie LNG. Włoska marka oferuje w tym segmencie m.in. model Stralis NP 460, który w grudniu zeszłego roku został nagrodzony w Wielkiej Brytanii tytułem „Samochodu ciężarowego roku o niskiej emisji związków węgla”.

Iveco zaprezentował także model Stralis X-Way Natural Power o mocy 400 KM z elektryczną betonomieszarką CIFA, który również jest pozbawiony silnika Diesla i nie zużywa oleju napędowego. Samochód napędza sprężony biometan, a hybrydowa betonomieszarka z funkcją ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego została opracowana przez firmę CIFA. „Gruszkę” z betonem w ruch wprawia silnik elektryczny pobierający energię z akumulatora litowego. Pojazd jest też wyposażony w system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.

Kolejne modele z gamy Stralis NP, które zaprezentowano na stoisku Iveco, to pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem LNG o mocy 460 KM z systemem wymiennego nadwozia opracowanym przez firmy SDG/Spier na potrzeby wypożyczalni Fraikin, oraz zasilane LNG ciągniki: 6×2 o zasięgu 750 kilometrów, 4×2 o zasięgu 1 600 kilometrów oraz ciągnik niskopodwoziowy o zasięgu 1 150 kilometrów.

iveco.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY