UDOSTĘPNIJ

ISBnews, materiały własne

Polska nadal chce wprowadzić socjalizację kosztów terminalu LNG w Świnoujściu, jednak jej kształt i termin wprowadzenia zależy od „skomplikowanych” rozmów z Komisją Europejską, poinformował wicedyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Energii Paweł Pikus.

„Jeśli chodzi o socjalizację kosztów terminala, to jesteśmy w dość skomplikowanych rozmowach z Komisją Europejską. W sytuacji, kiedy my idziemy na kolejne ustępstwa, Komisja Europejska stawia coraz to nowe żądania” – powiedział Pikus podczas konferencji „LNG w Polsce i Europie”.

„Nadal chcemy, żeby socjalizacja terminala działała, ale nie jesteśmy w stanie podać terminu” – dodał wicedyrektor. Wskazał też, że zdaniem Komisji polski przypadek różni się od litewskiego, nie należy więc ich porównywać i oczekiwać podobnych rozstrzygnięć.

W 2015 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) zgłosiło projekt socjalizacji kosztów użytkowania terminala LNG w Świnoujściu. Celem proponowanego rozwiązania miało być zmniejszenie różnicy pomiędzy kosztem zakupów, a sprzedaży gazu na korzyść polskiej spółki.

Terminal LNG w Świnoujściu umożliwia odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna to 5 mld m3 – tj. ok. 1/3 polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Świnoujski terminal jest jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA