UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Nissan zaprezentował EV36Zero, flagowy Hub Samochodów Elektrycznych o wartości 1 mld funtów. Partnerami projektu są: Envision AESC i miasto Sunderland. Do 423 mln funtów z tej kwoty japoński producent zainwestuje w produkcję nowego, w pełni elektrycznego crossovera. Z taśm produkcyjnych ma rocznie zjeżdżać 100 tys. sztuk tego modelu.

Projekt EV36Zero zostanie uruchomiony dzięki wstępnej inwestycji w wysokości 1 mld funtów koncernu Nissan i jego partnerów: Envision AESC, globalnego gracza w dziedzinie wiodącej na świecie technologii akumulatorów, oraz Radę Miasta Sunderland. Projekt EV36Zero obejmuje trzy powiązane inicjatywy – produkcję samochodów elektrycznych, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz produkcję akumulatorów – i wyznacza nowe standardy, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Projekt ten jest częścią pionierskich działań Nissana zmierzających do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia naszych produktów. Nasze kompleksowe podejście obejmuje nie tylko rozwój i produkcję pojazdów elektrycznych, ale także wykorzystywanie ich akumulatorów jako magazynów energii oraz ich ponowne użycie do celów wtórnych. Nissan będzie nadal wykorzystywać swoje atuty w dziedzinie elektryfikacji, aby stać się firmą, która nieustannie dostarcza wartości swoim klientom i społeczeństwu – powiedział Makoto Uchida Prezes i Dyrektor Generalny Nissana.

Ogłoszone projekty, bazują na 35 latach działalności produkcyjnej w zakładach w Sunderland, stworzą 6 200 miejsc pracy w koncernie Nissan i spółkach jego brytyjskich dostawców, w tym ponad 900 nowych stanowisk w Nissanie i 750 miejsc pracy w nowym zakładzie Envision AESC produkującym inteligentne, niskoemisyjne akumulatory. W dłuższej perspektywie projekt zmodernizuje i zwiększy potencjał produkcji samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii.

Envision AESC, część globalnej firmy z branży zielonych technologii – Envision Group – zajmująca się produkcją akumulatorów, wdroży zintegrowaną inteligentną technologię AIoT w celu monitorowania i optymalizacji zużycia energii, procesu produkcji i usług serwisowych w swojej nowej gigafabryce, co umożliwi jej szybkie zwiększenie produkcji i dostarczenie akumulatorów do zasilania nawet 100 000 pojazdów elektrycznych Nissana rocznie.

Elektryczny crossover w planach

W ramach ogłoszonej kwoty 1 mld funtów Nissan zainwestuje do 423 mln FUNTÓW w produkcję nowego, w pełni elektrycznego modelu w Wielkiej Brytanii. Jego projektanci wykorzystali doświadczenie w segmencie crossoverów oraz światowy sukces Nissana LEAF i zaproponowali kod stylistyczny na miarę pojazdów nowej generacji, wyższą wydajność oraz zaawansowaną technologię akumulatorową, dzięki czemu zmiana samochodu na model elektryczny będzie jeszcze bardziej przystępna cenowo.

Nowy model został zaprojektowany z myślą o światowych rynkach. Produkowane w Wielkiej Brytanii samochody będą eksportowane do krajów europejskich, które są tradycyjnie obsługiwane przez zakłady Nissana w Sunderland. Nowy crossover będzie zbudowany na platformie CMF-EV Aliansu. Prognozuje się, że z taśm produkcyjnych będzie zjeżdżać rocznie aż 100 tys. sztuk tego modelu.

Po rozpoczęciu produkcji w Sunderland powstanie ponad 900 nowych miejsc pracy w fabryce i ponad 4 500 w brytyjskim łańcuchu dostaw oraz kolejnych 75 w obszarze badań i rozwoju. Włącznie z najnowszym projektem inwestycje kapitałowe Nissana w fabrykę przekroczą łącznie 5 mld funtów.

Miliony w akumulatory

Spółka Envision AESC jest właścicielem i operatorem pierwszego w Europie zakładu produkcji akumulatorów w Sunderland, założonego w 2012 roku w celu zapewnienia lokalnej produkcji akumulatorów do Nissana LEAF. Zespół fabryki w Wielkiej Brytanii posiada dziewięcioletnie doświadczenie w dostarczaniu akumulatorów do Nissana LEAF i e-NV200. Dotychczas fabryka wyprodukowała ogniwa, moduły i pakiety do zasilania dla ponad 180 000 pojazdów elektrycznych w 44 krajach, spełniając globalne standardy w zakresie jakości, wydajności, bezpieczeństwa, niezawodności i kosztów.

Zgodnie z planami rozwoju gamy modeli Nissana, spółka Envision AESC zainwestuje 450 mln funtów w budowę pierwszej w Wielkiej Brytanii Gigafabryki, która powstanie na terenie parku przemysłowego International Advanced Manufacturing Park (IAMP), sąsiadującym z zakładami Nissana. Nowa fabryka będzie zasilana energią odnawialną i będzie wykorzystywać technologię akumulatorową najnowszej generacji.

Już niedługo rozpocznie się procedura zatwierdzania planów budowy nowej gigafabryki. Początkowo jej moce produkcyjne będą wynosić 9 GWh, z potencjalnymi inwestycjami Envision AESC w przyszłości o wartości 1,8 mld funtów, co pozwoli na wygenerowanie do 25 GWh i stworzenie 4500 nowych, „zielonych” miejsc pracy w regionie do 2030 roku, z potencjałem produkcyjnym do 35 GWh. Nowy zakład zwiększy konkurencyjność cenową akumulatorów do pojazdów elektrycznych produkowanych w Wielkiej Brytanii, między innymi dzięki nowemu ogniwu Gen5 o 30% większej gęstości energetycznej, które poprawi zasięg i wydajność.

Inwestycja zapewni źródło zasilania dla nowych samochodów Nissana i będzie wspierać lokalne dostawy części i podzespołów w oparciu o zaawansowaną technologię. Dzięki temu w przyszłości akumulatory będą tańsze, a pojazdy elektryczne bardziej dostępne dla coraz większej liczby klientów. W nowej gigafabryce powstanie 750 nowych miejsc pracy i znajdzie w niej zatrudnienie 300 obecnych pracowników.

Partner „zero netto”

Misją Envision Group jest bycie partnerem w zakresie technologii „zero netto” dla globalnych przedsiębiorstw, rządów i miast. Dlatego cieszymy się, że możemy być częścią EV36Zero wraz z Nissanem i Radą Miasta Sunderland. W ramach tych działań Envision AESC zainwestuje 450 milionów funtów w nową, najnowocześniejszą, niskoemisyjną gigafabrykę w Sunderland, tworząc 700 nowych miejsc pracy. To przedsięwzięcie opiera się na naszym wieloletnim partnerstwie z firmą Nissan, którego celem jest osiągnięcie globalnej ambicji, aby wysokowydajne akumulatory, o większym zasięgu, do pojazdów elektrycznych stały się przystępne cenowo i dostępne dla kolejnych milionów kierowców” – powiedział Lei Zhang, założyciel i dyrektor generalny Envision Group.

Wzrost popytu może wiązać się z przyszłymi inwestycjami o wartości do 1,8 mld funtów, dodatkową mocą 25 GWh i 4 500 miejscami pracy do 2030 roku. Dzięki temu region North East stanie się centrum nowego ośrodka pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, współpracującego w zakresie badań i rozwoju nad całym cyklem życia baterii, od ich przechowywania, poprzez drugie życie, inteligentne ładowanie V2G, aż po recykling w obiegu zamkniętym.” – podkreślił Lei Zhang.

Silna pozycja na Wyspach

Nissan uruchomił produkcję samochodów w Sunderland w lipcu 1986 roku, czyli dokładnie 35 lat temu. Zakłady są obecnie największą fabryką w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego, a pracę w nich znalazło 46 tys. pracowników. W Wielkiej Brytanii działają także centrum projektowe Nissan European Design Centre (NDE), które ma swoją siedzibę w londyńskiej dzielnicy Paddington oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy w Cranfield (NTCE), w hrabstwie Bedfordshire, gdzie powstają projekty i rozwiązania inżynieryjne wykorzystywane w samochodach marki Nissan przeznaczonych dla klientów z regionu i całego świata.

Obecnie z taśm produkcyjnych zakładu Nissana w Sunderland zjeżdżają modele Qashqai, Juke i LEAF. Większość produkcji (70%) jest eksportowana do krajów europejskich, 20% jest sprzedawana w Wielkiej Brytanii, a kolejne 10% trafia na rynki na całym świecie – od Ameryki Południowej przez Australię i Skandynawię, aż po RPA.

Źródło: na podstawie Nissan

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY