UDOSTĘPNIJ

Mercedes-Benz poszerza swoje portfolio zielonej energii we współpracy z firmą Enovos, dostawcą energii, oraz norweskim producentem energii Statkraft. W rezultacie od 2022 r. producent będzie kupować w Niemczech prąd pochodzący wyłącznie ze źródeł odnawialnych (OZE). Firma przewiduje, że do 2030 r. ponad 50% sprzedaży aut osobowych będą stanowić hybrydy plug-in oraz samochody w pełni elektryczne. W roku 2039 flota pojazdów oferowanych przez Mercedesa ma być w pełni skomunikowana i neutralna pod względem emisji CO2

Wolna od emisji CO2 energia elektryczna ze słońca, wiatru i wody jest wytwarzana w różnych elektrowniach, z których większość znajduje się w Niemczech. Należy do nich część parku słonecznego o wielkości 60 boisk piłkarskich w pobliżu Ingolstadt oraz 24 farmy wiatrowe, które łącznie liczą ponad 200 turbin wiatrowych.

W kierunku „czystej” produkcji

Wytwarzanie zielonej energii odbywa się w zsynchronizowany sposób, zgodnie z wzorcami zużycia, dzięki czemu dostawy mogą być gwarantowane co 15 minut. W wielu poprzednich umowach dotyczących zielonej energii wprowadzanie jej do sieci odbywało się wyłącznie na podstawie bilansu rocznego. To koncepcja unikalna w skali Niemiec, zarówno pod kątem profilu, jak i skali. Pozwala bez dotacji wybudować park słoneczny i prowadzić dalszą eksploatację turbin wiatrowych, która od tego roku nie będzie już dotowana na podstawie ustawy o odnawialnych źródłach energii (EEG). W 2018 r. Mercedes-Benz był pierwszym dużym klientem przemysłowym w Niemczech, który dzięki podobnej koncepcji zapewnił długoterminową kontynuację eksploatacji 6 farm wiatrowych w północnych Niemczech po upłynięciu okresu dotacji przewidzianego w EEG. Z wolnej od emisji CO2 energii elektrycznej korzystają już pierwsze lokalizacje Mercedes-Benz.

Począwszy od 2022 r. globalna produkcja Mercedes-Benz we własnych fabrykach będzie odbywać się w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Od przyszłego roku prąd kupowany dla naszych zakładów będzie również pochodzić wyłącznie ze źródeł odnawialnych – innymi słowy, na całym świecie będziemy zaopatrywać się w 100-procentowo ekologiczną energię elektryczną. Poszerzenie portfolio zielonej energii w Niemczech zapewnia w tym względzie ważne podstawy – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw.

W Niemczech zaopatrzenie w ekologiczną energię elektryczną obejmuje nie tylko fabryki aut osobowych, ale i wszystkie pozostałe lokalizacje Daimlera – czyli niemieckie fabryki pojazdów dostawczych, ciężarówek i autobusów, a także jednostki centralne i administracyjne. Łącznie to ponad 100 lokalizacji.

Ambitne cele

Mercedes-Benz wdraża zrównoważoną, zintegrowaną strategię biznesową. Firma przygląda się całemu łańcuchowi wartości: od rozwoju i sieci dostawców przez produkcję aż po elektryfikację produktów – i nie tylko. Analizuje również wykorzystanie energii odnawialnej przez pojazdy elektryczne. Dzięki Ambition 2039 Mercedes-Benz realizuje cel, jakim jest posiadanie w 2039 r. floty pojazdów w pełni skomunikowanej i neutralnej pod względem emisji CO2 – to 11 lat wcześniej niż wymagają przepisy UE. Firma przewiduje, że do 2030 r. ponad 50% sprzedaży aut osobowych będą stanowić hybrydy plug-in oraz samochody w pełni elektryczne.

Neutralna pod względem emisji CO2 produkcja we wszystkich fabrykach Mercedes-Benz AG na świecie począwszy od 2022 r. jest ważnym kamieniem milowym. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, Mercedes-Benz będzie dążył do ograniczenia lub uniknięcia emisji generowanych przy produkcji pojazdów Mercedes-Benz lub do zaopatrzenia fabryk w ekologiczny prąd. Od 2022 r. wszystkie własne zakłady produkcyjne Mercedes-Benz AG na świecie będą więc kupować wyłącznie energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Ekologiczne pojazdy ciężkie

Daimler Trucks & Buses również nastawiony jest na „ekologiczną” produkcję: wszystkie jego europejskie zakłady dążą do produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂ i dostaw energii neutralnej w tym zakresie od 2022 r. Plany Daimler Trucks North America (DTNA) zakładają, że produkcja neutralna pod względem emisji CO₂ we wszystkich zakładach DTNA będzie realizowana od 2025 r., a fabryka ciężarówek w Portland osiągnęła ten cel już w 2020 r. Wszystkie inne zakłady Daimler Trucks & Buses na świecie pójdą tą samą drogą. Oznacza to, że istniejące fabryki samochodów ciężarowych i autobusów będą zaopatrywać się w prąd pochodzący wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Źródło: na podstawie Mercedes-Benz

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA