UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Jeszcze w 2018 r. Mercedes zamierza udostępnić swoim klientom do testów całkowicie elektryczny samochód ciężarowy – eActros.

Pojazd występuje w dwóch wariantach, o  masie całkowitej 18 lub 25 ton, w wersji dwu- oraz trzyosiowej. Zaplanowane testy obejmą użytkowanie elektrycznej ciężarówki w warunkach rzeczywistych. eActros powstał przede wszystkim z myślą o dostawach w obrębie obszarów miejskich.

Testy będą przeprowadzane przez przedsiębiorstwa z Niemiec (Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar i Rigterink) oraz Szwajcarii (Camion Transport i Migros).

Ciężarowy EV Mercedesa został oparty na spalinowym modelu Actros, który poddano licznym modyfikacjom. Za napęd pojazdu odpowiadają dwa asynchroniczne, chłodzone cieczą silniki elektryczne umieszczone przy kołach tylnej osi. Każdy z nich dysponuje mocą 170 KM (125 kW) oraz maksymalnym momentem obrotowym 485 Nm.

Samochód otrzymał akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh, które został podzielone na 11 pakietów. Ze względów bezpieczeństwa, ich osłony wykonano ze stali. Czas ładowania ciężarowego EV z mocą od 20 do 80 kW wynosi od trzech do jedenastu godzin. Samochód wykorzystuje europejski standard ładowania CCS Combo. Zasięg eActrosa wynosi 200 km.

Testy będą się odbywać w dwóch fazach, z których każda potrwa 12 miesięcy, a zatem produkcja seryjna ciężarówki rozpocznie się nie wcześniej niż w 2021 r.

Będący właścicielem Mercedesa Daimler bardzo intensywnie inwestuje w elektromobilność w zakresie pojazdów ciężarowych i dostawczych. Docelowo, wszystkie modele Mercedes-Benz Vans będą dostępne na rynku w wersjach z napędem elektrycznym. Jako pierwszy, w drugiej połowie 2018 r., do klientów trafi eVito, zaś w 2019 r. eSprinter. W najbliższych latach Mercedes-Benz Vans zamierza przeznaczyć na elektryfikację swojej linii modelowej 150 milionów euro.

Daimler (wraz z Mitsubishi) jest ponadto właścicielem Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) – japońskiej spółki produkującej samochody ciężarowe. W 2017 r. ogłoszono powstanie nowej marki  E-FUSO, pod logo której na rynek trafią elektryczne pojazdy użytkowe.

MFTBC posiada obecnie w ofercie całkowicie elektryczny, lekki samochód ciężarowy eCanter. Pierwsze egzemplarze pojazdu trafiły do europejskich klientów w ubiegłym roku. eCanter dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 180 KM i ładownością do 4,5 t. Energia jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych o łącznej pojemności 82,8 kWh. Samochód rozpędza się maksymalnie do 80 km/h, a na jednym ładowaniu może przejechać ponad 100 km.  Masa akumulatorów trakcyjnych wynosi ok. 600 kg. W porównaniu do swoich odpowiedników z silnikiem diesla, dostawczy EV zapewnia oszczędności na poziomie 1 000 euro na każde przejechane 10 000 km.

Oprócz Daimlera, rozpoczęcie produkcji elektrycznych samochodów ciężarowych zapowiedziały m.in. Tesla, Renault oraz Volvo.

media.daimler.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY