Zarząd Grupy LOTOS S.A. wystosował stanowisko dotyczące rządowych planów utworzenia Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz wprowadzenia opłaty emisyjnej. Spółka uważa, że przygotowywane zmiany nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie LOTOS.
Jak powiedział Marcin Jastrzębski, prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.:
„W związku z planami wprowadzenia funduszu mającego wesprzeć m.in. elektromobilność LOTOS dobrze wykorzysta otrzymaną szanse. Już w tym momencie nasza grupa kapitałowa uczestniczy w projektach rozwojowych z zakresu paliw alternatywnych (biopaliwa, wodór) o wartości 350-400 mln złotych. W tym celu spółka LOTOS Lab została przekształcona w spółkę sektora R&D. Warto podkreślić, że nie są to tylko projekty o charakterze infrastrukturalnym”.
Grupa LOTOS uważa, że zebrane środki wrócą do budżetu spółki. Podobne rozwiązania prawne, związane z emisją są stosowane w innych wysoko rozwiniętych gospodarkach europejskich.
W 2016 r. Ministerstwo Energii przedstawiło założenia Pakietu na Rzecz Czystego Transportu. Jego zadaniem jest m.in. wzmocnienie bezpieczeństwa kraju w sektorze energii i ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. LOTOS informuje, że projekty rozwoju sieci spółki są zgodne z planami Ministerstwa Energii oraz dyrektywą UE „Czysta energia dla transportu”. Rządowy pakiet odnosi się zarówno do kwestii elektromobilności, jak też rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Spółka planuje – oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych – sprzedaż na swoich stacjach także takich paliw jak, m.in. CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru.
LOTOS zamierza m.in. stworzyć 12 stacji szybkiego ładowania EV wraz z systemem obsługi klienta wzdłuż korytarzy TEN-T w Polsce (Trójmiasto-Warszawa – odcinki autostrady A1 i A2). Elektryfikacja trasy Trójmiasto-Warszawa będzie stanowić pierwszy etapu rozbudowy sieci infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, którą planuje spółka. Wiosną 2017 r. koncern wytypował 50 stacji w Polsce, które zostaną wyposażone w punkty ładowania EV. Koszt całej inwestycji wycenia się na ok. 1 mln euro. Ponad 400 tys. euro, a więc ok. 40-50% budżetu projektu, pochodzić będzie ze środków unijnych (CEF – Connecting Europe Facility). Od 2015 r. ładowarki do samochodów elektrycznych funkcjonują na wybranych stacjach paliw sieci LOTOS w Trójmieście.
lotos.pl, materiały własne