UDOSTĘPNIJ

W drugiej połowie tego roku LG Energy Solution ma dostarczyć pierwsze na świecie baterie NCMA (niklowo-kobaltowo-manganowo-aluminiowe). Zastosowanie chemii NCMA wpłynie również na cenę baterii. Dodanie aluminium do baterii oznacza zmniejszenie ilości kobaltu, jednego z najdroższych surowców w bateriach montowanych w pojazdach elektrycznych. Aluminium kosztuje 1 500 dolarów za tonę metryczną, podczas gdy kobalt aż 30 000 dolarów za tonę.

Rozwój branży zwiększył produkcję

Obniżaniu kosztów baterii ma m.in. służyć też współpraca LG Chem z General Motors (LG jest wyłącznym dostawcą baterii dla GM). Obie grupy zainwestują 2,3 mld dolarów w budowę drugiego wspólnego zakładu produkującego ogniwa do pojazdów elektrycznych. Warto przypomnieć, że zakontraktowanie kolejnych klientów oraz dynamiczny rozwój branży wymagał zwiększenia możliwości produkcyjnych spółki LG Chem. W 2009 r. rozpoczęto budowę fabryki baterii w koreańskim Ochang, rok później w amerykańskim Michigan, zaś w 2015 r. powstał bliźniaczy zakład w chińskim Nanjing. W 2016 r. rozpoczęto budowę LG Chem Wrocław Energy – pierwszego w Europie producenta baterii do aut elektrycznych.

Aktualnie wśród  klientów LG Energy Solution znajdują się takie marki motoryzacyjne jak Audi, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Porsche, Volkswagen. Łącznie grupa LG Energy Solution dostarcza akumulatory ponad 20 producentom samochodów. Wśród 20 największych producentów na świecie (pod względem wartości marki), 13 z nich wybrało właśnie LG Energy Solution jako dostawcę. W 2019 r. LG Energy Solution, dzięki dodaniu krzemu do anod jako pierwsza firma na świecie, zaczęła masowo produkować baterie dedykowane autom klasy premium zdolne do ładowania do 80% swojej pojemności w ciągu 20 minut.

Wrocław bateryjną potęgą

LG Energy Solution Wrocław, jest europejskim liderem produkcji baterii litowo-jonowych, wchodzącym w skład grupy LG Energy Solution. Baterie produkowane we Wrocławiu trafiają do europejskich oraz północnoamerykańskich producentów aut. W podwrocławskich Biskupicach Podgórnych na powierzchni stu hektarów, kosztem ponad 3 mld euro powstał największy w Europie producent baterii do aut elektrycznych. Inwestycja, która ruszyła pięć lat temu nie jest jeszcze całkowicie zakończona. Aktualnie realizowany jest czwarty etap rozbudowy zakładu. Etap ten obejmuje m.in. powstanie dwóch 3 -poziomowych hal produkcyjnych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Obecnie trwa również proces rozbudowy kilkudziesięciu linii produkcyjnych. Docelowa  moc zakładu ma wynieść 100GWh. O skali rozwoju fabryki świadczy wzrastające  zatrudnienie, które w 2018 r. wyniosło 2 tys., a w roku bieżącym osiągnęło poziom  9,5 tys. pracowników.

W 2020 r. nastąpił duży wzrost eksportu baterii do aut elektrycznych z Polski. Jego wartość wyniosła blisko 4 mld euro (wzrost o prawie 2 mld euro w porównaniu do 2019 r.), stanowiąc 1,7% ogólnej wartości polskiego eksportu. Obecnie Polska jest największym eksporterem baterii samochodowych w Unii Europejskiej.

Źródło: na podstawie LG Energy Solution Wrocław

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA