UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Model został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Samochód posadowiony jest na platformie eTNGA . Producent podkreśla, że RZ to kolejny etap w realizacji strategii Lexusa (submarka premium Toyoty), by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną. Europejscy klienci mogą już rezerwować auto. Pierwsze egzemplarze mają być dostarczone na przełomie roku. W Polsce rezerwacje zostaną uruchomione na początku maja.

Zgodnie z naszą wizją wykorzystujemy zelektryfikowane technologie do poprawy osiągów pojazdu, by także przyszłe pokolenia mogły nadal czerpać przyjemność z jazdy  – stwierdził główny inżynier Takashi Watanabe.

W stronę neutralności

Lexus RZ przybliża markę do osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz budowy zrównoważonego modelu biznesowego. Skupiono się nie tylko na bezemisyjności i jak najwyższej wydajności napędu, ale wzięto pod uwagę cały cykl życia auta – od dostarczenia części, przez produkcję i użytkowanie, aż po jego utylizację. W fabryce Lexusa Motomachi, gdzie będzie powstawał model RZ, już wdrożono nowe procedury, by zminimalizować skutki najbardziej emisyjnych procesów. RZ to kolejny etap w realizacji strategii Lexusa, by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną. Od 20 kwietnia pierwsi europejscy klienci będą mogli rezerwować samochody, a pierwsze egzemplarze mają być dostarczone na przełomie roku. W Polsce rezerwacje zostaną uruchomione na początku maja.

Nowa platforma

Jakość i właściwości nowej platformy eTNGA pomogły Lexusowi RZ w osiągnięciu prowadzenia zgodnego z koncepcją Lexus Driving Signature. Wytrzymała platforma umożliwiła optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii, obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem, a także zapewniła wysoką sztywność całej konstrukcji. Przedni silnik auta wytwarza 150 kW, tylny 80 kW, a łączna moc wynosi 230 kW. Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji te silniki charakteryzują się wysoką wydajność. Kompaktowe wymiary tego rozwiązania pomogły też w wygospodarowaniu większej przestrzeni dla akumulatora, a także w kabinie i bagażniku.

DIRECT4 po raz pierwszy

RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem DIRECT4, który współpracuje z dwoma układami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, intuicyjnie i płynnie rozdzielając moment obrotowy. W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest właściwy moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność. Rozkład momentu obrotowego między przód i tył może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund – to zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego.

400 km w cyklu mieszanym

W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta. Zdaniem producenta zastosowany w RZ akumulator powinien zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności.  Na razie nie są znane szczegółowe dane dotyczące zasięgu oraz czasu ładowania. Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km. Zoptymalizowanie masy pojazdu, mocy akumulatora i jego wydajności, czyli kluczowych aspektów auta elektrycznego, pozwoliło osiągnąć docelowe zużycie energii poniżej 18 kWh/100 km, co czyni z RZ jeden z najbardziej wydajnych bateryjnych samochodów elektrycznych na rynku w tej klasie.

Opcjonalny wolant

Opcjonalny system One Motion Grip jest wyposażony w wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku – wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk. Dzięki wolantowi kierowca ma lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed nim. Projektanci Lexusa mogli umieścić wyświetlacz wyżej i dalej, niż byłoby to możliwe przy konwencjonalnej kierownicy, dzięki czemu kierowca szybciej uzyska potrzebne informacje.

Specyfikacja techniczna Lexusa RZ*

*Dane przed homologacją

Źródło: na podstawie Lexus

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA