UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Jak informuje portal Gramwzielone.pl, aby zmniejszyć zużycie energii w swoich samochodach, Hyundai i Kia zainstalują na ich dachach ogniwa fotowoltaiczne. Wcześniej na taki pomysł wpadły m.in. Toyota i Audi.

Pierwsze auta Hyundai z ogniwami fotowoltaicznymi mają się pojawić na rynku już w przyszłym roku, a dzięki technologii PV koreański koncern chce zmniejszyć zużycie paliwa i emisje. Koreańczycy mają zastosować fotowoltaikę w pojazdach z trzema rodzajami napędów – posiadających tradycyjne silniki, w hybrydach, a także w samochodach zasilanych wyłącznie energią elektryczną.

W przypadku hybryd na ich dachach mają pojawić się tradycyjne, krystaliczne ogniwa PV. W czasie postoju fotowoltaika ma w ciągu dnia doładowywać od 30 do 60 proc. baterii – w zależności od warunków pogodowych.

W samochodach z tradycyjnymi napędami Hyundai ma instalować częściowo transparentne ogniwa cienkowarstwowe, które będą ładować 12-voltową baterię. Jej doładowywanie ma zmniejszyć obciążenie silnika, redukując zużycie paliwa.

Hyundai szykuje jeszcze trzeci rodzaj fotowoltaicznych dachów, które mają znaleźć zastosowanie w samochodach napędzanych wyłącznie energią elektryczną, ale w tym przypadku Koreańczycy nie podają, jakiego rodzaju technologia PV zostanie wykorzystana.

– W przyszłości oczekujemy, że w samochodach znajdzie zastosowanie wiele technologii generujących energię. Solarne dachy są jedną z tych technologii i sprawią, że samochody nie będą dłużej wyłącznie pasywnymi konsumentami energii, ale również będą ją produkować – komentuje Jeong-Gil Park z Hyundai Motor Group.

Mniej szczegółów na temat zastosowania fotowoltaiki w swoich autach podaje Kia. Na razie wiadomo jedynie, że ten koncern motoryzacyjny zaoferuje samochody z ogniwami fotowoltaicznymi po roku 2019.

Ogniwa fotowoltaiczne w swoich hybrydach oferuje już Toyota, która wyposażyła w nie ubiegłoroczny model Prius PHV. Japończycy podają, że w ciągu jednego dnia ogniwa PV mogą wyprodukować energię w ilości wystarczającej do przejechania maksymalnie ok. 6,1 km, a przeciętnie – 2,9 km.

W celu umieszczenia ogniw fotowoltaicznych na dachu samochodu Panasonic opracował dodatkowo specjalną szybę, aby całość można było wkomponować w dach Priusa.

Na dachu Priusa PHV 2017 są montowane, dostarczane przez Panasonica, wysokowydajne ogniwa serii HIT o łącznej mocy 180 W. We wcześniejszych modelach Priusa możliwe było opcjonalnie zastosowanie ogniw o mocy tylko 50 W, które dawały możliwość doładowania jedynie pomocniczej baterii 12 V, która zasilała wentylację czy klimatyzację.

W ubiegłym roku o planach wykorzystania fotowoltaiki na dachach swoich modeli informowało także Audi, które miało w tym celu stosować technologię ogniw cienkowarstwowych chińskiego producenta Hanergy.

Energia z ogniw fotowoltaicznych w autach Audi miałaby początkowo wspierać pracę klimatyzacji i ogrzewania foteli. Z czasem ogniwa mogą zostać wykorzystane do zasilenia samej baterii. Niemiecki koncern póki co przeprowadził pierwsze testy solarnych dachów.

 

gramwzielone.pl

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY