UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Łódź została zdominowana przez elektromobilność. To właśnie w tym trzecim pod względem liczebności mieszkańców mieście w Polsce odbył się Kongres Nowej Mobilności – największe w tej części Europy wydarzenie dedykowane e-mobilności. Dwudniowy Kongres obfitował w szereg spotkań, prelekcji wydarzeń związanych z m.in. z transformacją transportową w której samorządy odgrywają bardzo istotną rolę.

Wydarzenie zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Miasto Łódź przyciągnęło rekordową liczbę 1000 uczestników, w tym kilkuset ekspertów i praktyków oraz kilkudziesięciu wystawców. Nie zabrakło też kluczowych przedstawicieli polskiej i europejskiej sceny, reprezentujących podmioty działające m.in. na rzecz elektromobilności. Swoją obecnością Kongres zaszczycił m.in. Minister środowiska Michał Kurtyka, Ambasador Wielkiej Brytanii czy Ambasador Finlandii. Nie zabrakło też oczywiście przedstawicieli Łodzi i prezydentów innych polskich miast.

Drugi dzień wydarzenia rozpoczął się od panelu prezydenckiego „Koalicja polskich miast na rzecz czystego transportu”. Uczestniczyli w nim Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa, Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca, Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni, Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi, Mirosław Kozłowicz, z-ca prezydenta Bydgoszczy, Agata Wojda, wiceprezydent Kielc, Artur Szymczyk, z-ca prezydenta Lublina, Mikołaj Kostka, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego, Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Moderatorem spotkania był Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA. Uczestnicy panelu omówilikwestie wyzwań w obszarze publicznego transportu zbiorowego oraz w segmencie transportu indywidualnego mieszkańców miast.

„To od naszych działań zależy jakość życia mieszkańców miast, a dzisiaj kluczowe jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń” – mówił Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi. Dodał, że „samorządowcy na co dzień walczą o lepsze życie swoich mieszkańców, a Koalicja wpisuje się ten nurt troski o ich dobrostan. Konrad Fijołek podkreślił z kolei, że niezbędne są działania systemowe, infrastrukturalne oraz edukacyjne, które samorządy mogą realizować już teraz”.

Prezydenci miast mówili również o konieczności wsparcia finansowego ze strony rządowej. Wiceprezydent Łodzi wskazał, że zanieczyszczenie w miastach to nie tylko powietrze, ale także hałas. Remedium na te problemy może być właśnie elektromobilność – stwierdzono na koniec.

Inauguracja Komitetu

Spotkanie głów miast nie było jedynym ważnym punktem drugiego dnia Kongresu Nowej Mobilności. To właśnie wtedy zainaugurowano działalność Komitetu Samorządowego PSPA. Wysoko wyspecjalizowany Komitet, koordynowany przez Miasto Łódź, będzie skupiał samorządy z całej Polski, najbardziej aktywne w obszarze zrównoważonego transportu, z myślą o mieszkańcach i środowisku. – Jesteśmy przekonani, że dzięki połączeniu wysiłków i wiedzy polskich samorządów, wspólnie tworzymy grunt do budowy czystych i przyjaznych dla mieszkańców miast – powiedział Łukasz Witkowski, Dyrektor Operacyjny PSPA.

Wodór w transporcie

Kolejnym punktem w rozkładzie dnia była debata poświęcona wodorowi w transporcie. To jakże ciekawe zagadnienie przyciągnęło praktyków rynku oraz grono pracowników naukowych. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele: Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Toyoty Motor Poland, Instytutu Transportu Samochodowego, Sieci Badawczej Łukasiewicz, TÜV SÜD Polska oraz Hydrogen Utopia. „W świetle zmian klimatu musimy przyspieszyć, ale w chwili obecnej tylko promil obecnie wykorzystywanej energii pochodzi z wodoru. W 2030 roku globalnie będzie to raptem 0,5 procenta. Świadczy to o braku dynamiki w wykorzystaniu tego pierwiastka jako paliwa trakcyjnego” – podkreślili paneliści.

Polish Battery Day

Następnie uwaga zgromadzonych została skupiona na innym istotnym wydarzeniu – Polish Battery Day. Jest to bardzo istotny temat, gdyż Polska to największy w Europie i piąty na świecie dostawca akumulatorów litowo-jonowych i ich komponentów do samochodów z napędem elektrycznym. W trakcie KNM międzynarodowi eksperci dyskutowali o tym, jak utrzymać i dodatkowo wzmocnić pozycję Polski w tym kluczowym segmencie sektora motoryzacji. Wsparciem dla wydarzenia był Business Finland. „Polish Battery Day” to duża dawka ciekawych wystąpień, m.in.: Fińska strategia bateryjna; Baterie na początku i na końcu życia EV – perspektywa dostawcy OEM’ów; Polska myśl innowacyjna i Polska jako globalny hub bateryjny – marzenia czy kwestia dobrej strategii biznesowej? Recykling baterii – element niezbędny do domknięcia cyklu życia baterii – mówi Aleksander Rajch, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych w PSPA i moderator dyskusji.

Szkolenia, debaty i Manufaktura

Drugi dzień Kongresu to również szkolenie dla dziennikarzy oraz panele związane z budowaniem społeczności zeroemisyjnej, jak też tematyka transportu ciężkiego, która jest dla Polski kluczowa. To w końcu my tworzymy kluczową część sektora transportu w Europie. Zmiany jakie zostaną zainaugurowane mogą znacząco wpłynąć na polską gospodarkę. Dlatego trzeba być gotowym na nowe i zamiast czekać na zmiany, być ich prekursorami.

Kongres Nowej Mobilności z pewnością zostanie zapamiętany na długo. Jednak jego piątkowe zakończenie nie oznaczało jeszcze finału imprezy. Tego samego wieczora przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i EV Klubu Polska, zainaugurowali Manufakturę Elektromobilności. Uczestnicy w szeregu spotkań i przemówień poruszali tematy i problemy e-mobilnością. W sobotę natomiast odbył się największy w zlot samochodów elektrycznych. To wszystko sprawiło, że Łódź – miasto położone w centralnej części i kraju – stało się symbolem zmian, jakie już niedługo prawdopodobnie dokonają się również w innych miastach i rejonach Polski.

Maciej Gis

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY