UDOSTĘPNIJ

Jak informuje portal Gramwzielone.pl, mimo wejścia w życie uchwalonej na początku roku ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a także uchwalenia ostatniej ustawy o biopaliwach Komisja Europejska ma nadal zastrzeżenia co do wdrożenia przez Polskę unijnych regulacji w tym zakresie.

Komisja Europejska oceniła, że Polska i Bułgaria nie wdrożyły w pełni unijnej dyrektywy mającej promować rozwój infrastruktury umożliwiającej wykorzystanie w transporcie paliw alternatywnych i wyznaczającej standardy dotyczące elektrycznej mobilności.

Chodzi o dyrektywę nr 2014/94, która miała zostać implementowana przez państwa Unii Europejskiej do krajowych porządków prawnych do 18 listopada 2016 roku.

Na wystosowanie satysfakcjonującej Brukselę odpowiedzi strona polska ma teraz dwa miesiące. W przeciwnym razie KE może skierować sprawę niewdrożenia przez Polskę unijnych przepisów do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Koniecznością szybkiego wdrożenia unijnych przepisów z dyrektywy 2014/94, aby uniknąć kar, rząd oraz posłowie Prawa i Sprawiedliwości tłumaczyli pośpiech, w jakim na początku tego roku przyjmowana była ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której zadaniem było m.in. wdrożenie unijnych przepisów, a którą Sejm i Senat przyjął zaledwie w kilka dni od momentu skierowania jej projektu do parlamentu.

Zgodnie z założeniami rządu ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma być jednym z narzędzi pozwalających zrealizować wyznaczony cel budowy do 2020 r. sieci 6 tys. stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz 70 stacji tankowania CNG.

Do wystosowanej pod koniec ubiegłego tygodnia przez Brukselę informacji szybko ustosunkowało się Ministerstwo Energii, podając, że Komisja zgłosiła zastrzeżenia w trzech obszarach – w zakresie implementacji wspólnych specyfikacji technicznych dla infrastruktury tankowania wodoru, braku zapewnienia możliwości zawieranie umów na dostawę energii w punkcie ładowania z alternatywnym dostawcą, a także braku implementacji norm technicznych dla zasilania statków morskich energią elektryczną z lądu.

Odnosząc się do pierwszego punktu, ME stwierdziło, że implementacja przepisów dotyczących wodoru jest nieobowiązkowa.

Kolejną kwestię, wyboru dostawcy energii w stacji ładowania, według Ministerstwa regulują zapisy Prawa energetycznego i jego zdaniem nie ma potrzeby wprowadzania bardziej szczegółowych regulacji.

Natomiast kwestie dotyczące statków – zdaniem resortu – już zostały rozwiązane poprzez wydanie przez dyrektorów urzędów morskich zarządzeń w sprawie wymagań bezpieczeństwa dla zasilania jednostek pływających energią elektryczną.

– W celu usunięcia wątpliwości Komisji Europejskiej i zamknięcia postępowania (…) Ministerstwo Energii podjęło działania mające na celu aktualizację Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w zakresie dotyczącym specyfikacji technicznych infrastruktury do tankowania wodoru oraz wyboru sprzedawcy energii elektrycznej do ładowania pojazdów elektrycznych – informuje resort energii w informacji cytowanej przez Polską Agencję Prasową.

Ten dokument ma być obecnie przedmiotem prac w rządzie.

 

gramwzielone.pl

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA