UDOSTĘPNIJ

Władze Inowrocławia rozstrzygnęły przetarg na dostawę 16 autobusów miejskich.

Rozpisany przez miasto przetarg składał się z dwóch części: na 8 autobusów całkowicie elektrycznych oraz 8 elektryczno-hybrydowych (typu plug-in). W obu przypadkach wybrana została oferta Volvo Buses. Firma dostarczy do Inowrocławia 8 autobusów Volvo 7900 Electric i 8 Volvo 7900 Electric Hybrid.

Jak powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie:
„Dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadzieję, ze wkrótce będziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast”.

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in), w przeciwieństwie do tradycyjnych hybryd, na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Według deklaracji producenta, taki autobus może przejechać w trybie elektrycznym ok. 70% trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy z zewnętrznego źródła energii np. w zajezdni. W przypadku Inowrocławia zastosowanie znajdą oba rozwiązania.

Jak podaje Volvo, hybrydy plug-in zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana o 75 do 90%. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Wnętrze Volvo 7900 Electric i Volvo 7900 Electric Hybrid może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego. W przypadku pojazdów dla Inowrocławia wymogiem były: monitoring, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzacja, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Oba typy autobusów dla Inowrocławia zostaną w całości wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. W przypadku Volvo 7900 Electric będzie to pierwsza dostawa całkowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, w przypadku Volvo 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napędzie w naszym kraju. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.

 

cire.pl. materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA