UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

W przyszłym roku producent samochodów premium z Bawarii zaprezentuje pierwszą na świecie luksusową limuzynę napędzaną elektrycznie: BMW i7 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 22,5-19,5 kWh/100 km). Prototyp auta przechodzi obecnie testy dynamiki jazdy w zimowym centrum testowym BMW w Arjeplog w Szwecji.

W ekstremalnych warunkach

Opracowane dla przyszłej generacji BMW serii 7 elementy układu jezdnego, układ kierowniczy i hamulcowy, a także systemy dynamiki i stabilności jazdy mają za zadanie wynieść równowagę pomiędzy sportowym charakterem a komfortem podróżowania, charakterystyczną dla luksusowych limuzyn marki. Obejmuje to również dostrojenie zawieszenia, amortyzacji i różnych systemów regulacji w celu dopasowania ich do charakterystyki pracy różnych typów napędów, co odbywa się w Arjeplog podczas intensywnych jazd testowych w ekstremalnych warunkach zewnętrznych.

Rekuperacja na lodzie

W Laponii inżynierowie mogą testować i optymalizować wszystkie funkcje w ekstremalnie trudnych warunkach, co pozwala uzyskać spójne i typowe dla BMW wrażenia z jazdy. Ponadto wykorzystują utworzone na zamarzniętych jeziorach powierzchnie testowe o niskiej przyczepności, aby szczególnie precyzyjnie dostroić systemy regulacji układu jezdnego. Układ kierowniczy jest przy tym dostrajany równie starannie, co liczne funkcje dynamicznej kontroli stabilności (DSC) oraz precyzyjnie kontrolowane współdziałanie hamulca ciernego i hamowania za pomocą rekuperacji.

Wysoki stopień dojrzałości

W programie testów zimowych szczególną uwagę zwraca się również na komponenty elektrycznego układu napędowego. Napęd elektryczny, akumulator wysokonapięciowy, elektronika mocy i technologia ładowania BMW i7 wywodzą się z piątej generacji technologii BMW eDrive, która w produkowanym już w BMW iX zapewnia zrównoważoną radość z jazdy. W ekstremalnie niskich temperaturach na północy Szwecji silnik, akumulator i układ kontroli temperatury akumulatora wysokonapięciowego BMW i7 wykazały się wysokim stopniem dojrzałości.

BMW i7, jak podkreśla producent kontynuuje najnowszą ofensywę modelową marki w segmencie luksusowym. Auto bazuje na tej samej koncepcji pojazdu, co wszystkie pozostałe warianty modelowe nowej generacji BMW serii 7. Zintegrowany rozwój zapewnia charakterystyczne połączenie sportowych i komfortowych właściwości jezdnych oraz ekskluzywnej przestronności luksusowej limuzyny marki.

Układ napędowy i7 ma być identyczny jak w modelu BMW iX. Dwa silniki elektryczne będą miały moc 300 KM i 500 KM a topowa wersja M zaoferuje 560 KM mocy. Słabsza odmiana ma mieć baterie o pojemności 70 kWh, a mocniejsza 100 kWh. Ta ostatnia pozwoli na przejechanie od 400 do 600 km.

Źródło: na podstawie BMW, własne

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY