UDOSTĘPNIJ

Hyzon, amerykański producent ciężarówek podpisał właśnie umowę na dostarczenie 20 dużych samochodów dostawczych napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi dla niderlandzkich firm Jan Bakker Transport i Millenaar & van Schaik. Hyzon zapowiada, że pierwsze z nich dotrą do klientów jeszcze w tym roku. Pozostałe do końca roku 2022.

Ciężarówki będą montowane w europejskim zakładzie Hyzon w Groningen w Holandii. Producent zapowiada, że pierwsze trzy pojazdy dostarczy do końca 2021 roku, a pozostałe ciężarówki w 2022 r. Pojazdy – HyMax 450 zbudowane są na podwoziu ciężarówki DAF klasy 8, mają mieć zasięg do 520 km, a ich moc to 550 kW.

Pierwszy odbiorca pojazdów to konsorcjum Jan Bakker, które liczy 17 firm, zajmujących się transportem, energetyką i handlem rolnym. Drugi – Millenaar & van Schaik to jedna z największych firm zajmujących się transportem asfaltu w Niderlandach. Obie są zaangażowane w zrównoważone praktyki i wykorzystują odnawialne źródła energii, takie jak wiatr i słońce. Wdrożenie FCEV firmy Hyzon rozszerza to zobowiązanie na trasach pojazdów ciężarowych.

Rośnie zainteresowanie wodorem

Cieszymy się, że możemy współpracować z przedsiębiorstwami transportowymi i logistycznymi, takimi jak Jan Bakker i Millenaar & van Schaik, a przez to wprowadzać na drogi Holandii ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. To dla nas kolejny sygnał, że rośnie zainteresowanie produktami Hyzon na rynku europejskim. Cieszymy się, że Europa wykazuje duże zainteresowanie bezemisyjnymi pojazdami ciężkimi  – powiedział Craig Knight, dyrektor generalny Hyzon.

Hyzon to firma, która jest międzynarodowym dostawcą bezemisyjnych pojazdów użytkowych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, w tym ciężkich ciężarówek, autobusów i autokarów. Jej siedziba znajduje się w Rochester w stanie Nowy Jork ale swoje oddziały posiada także w Europie, Singapurze, Australii i Chinach. Hyzon od lat inwestuje w rozwój systemów ogniw paliwowych. W ostatnim czasie dostarczył około 500 pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi (w latach 2019 i 2020).

Ciężarówki na H2 wspierane przez UE

Europejscy przewoźnicy coraz chętniej inwestują w zielone rozwiązania. Jednym z nich są ciężarówki napędzane wodorowym  ogniwem paliwowym, których zaletą jest m. in. stosunkowo duży zasięg. Przepisy unijne zachęcają zaś producentów do inwestowania w rynek europejski. Wodór znalazł się w centrum uwagi w Europie, ponieważ UE chciałaby, aby emisje CO2 z ciężarówek zostały zmniejszone o jedną trzecią do 2030 r. (w stosunku do poziomów z 2019 r.).

Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami południowokoreański Hyundai Motor ogłosił, że jeszcze w tym roku dostarczy do Europy nową serię ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Ciężarówki Xcient Hyundai jeżdżą już po Szwajcarii. Teraz mają pojawić się w Austrii, Norwegii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Danii.

Potencjał wzrostowy „zielonego” rynku

Warto zwrócić uwagę na potencjał wzrostowy rynku. Badanie przeprowadzone przez firmę konsultingową Berylls Strategy Advisors przewiduje, że do 2030 r. 25% sprzedaży nowych ciężarówek w Europie będzie zasilane z baterii, a 10% z ogniw paliwowych. Jednak stosunek ten może się zmienić, jeśli na przykład KE wprowadzi jeszcze bardziej restrykcyjne progi emisji CO2 czy zwiększy dofinansowanie ciężkiego wodorowego transportu.

Źródło: hyzonmotors.com, własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA