UDOSTĘPNIJ

Hyundai poinformował, że podpisał protokół ustaleń ze szwajcarską spółką H2 Energy (H2E). Na podstawie porozumienia, koreański koncern dostarczy na rzecz swojego partnera tysiąc zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych zasilanych wodorem. Realizacja zamówienia rozpocznie się w 2019 r. i potrwa do 2023 r.

Jak powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy Hyundai Motor i dyrektor działu pojazdów użytkowych koncernu:
„Po raz kolejny czynimy postęp na polu technologii ogniw paliwowych w branży motoryzacyjnej, po raz pierwszy na świecie ogłaszając plany komercjalizacji wodorowego pojazdu ciężarowego. W dalszym ciągu będziemy poszukiwać możliwości ekspansji na inne rynki poprzez uważne monitorowanie wielu czynników takich jak infrastruktura tankowania i polityka rządowa”.

Nowa ciężarówka Hyundaia została zaprojektowana zgodnie z normami europejskimi. Pojazd wykorzystuje nowo opracowany system ogniw paliwowych o mocy 190 kW (2 x 95 kW). Model zostanie wyposażony w osiem zbiorników z wodorem, które można uzupełnić w ok. 7 minut i zapewni zasięg ok. 400 km na jednym tankowaniu. Stylistyka pojazdu została zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki. Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki wyniesie 18 ton (34 tony wraz z naczepą), a za jej napęd ma odpowiadać silnik elektryczny o mocy 471 KM i momencie obrotowym 3 400 Nm. Parametry wersji seryjnej mogą jeszcze ulec zmianie.

Hyundai podkreśla przewagę technologii ogniw wodorowych nad bateriami w pojazdach użytkowych takich jak autobusy i ciężarówki. Systemy tego rodzaju pozwalają na większą redukcję masy oraz zwiększenie przestrzeni towarowej i stają się tym bardziej efektywne pod względem kosztów, im pojazd jest większy. Koreański koncern projektuje obecnie wodorowy samochód ciężarowy średniej wielkości o ładowności 4-5 ton, który będzie mógł być wykorzystany m.in. przez podmioty użyteczności publicznej. Do 2020 r. Hyundai zamierza uruchomić ponadto produkcję seryjną autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. Obecnie pojazdy tego typu w ramach programu pilotażowego poruszają się po największych koreańskich miastach.

Hyundai wykorzystuje technologie wodorowe również w samochodach osobowych. W 2013 r. koreański koncern rozpoczął produkcję modelu Tucson Fuel Cell, a w roku bieżącym zaprezentował zasilanego ogniwami paliwowymi crossovera NEXO.

Szwajcarka spółka H2 Energy specjalizuje się w produkcji i dostawach wodoru ze źródeł odnawialnych. Przedsiębiorstwo posiada oddziały w Niemczech, Norwegii oraz Austrii. Firma planuje udostępnić wodorowe ciężarówki Hyundaia na rzecz swoich klientów w Szwajcarii, takich jak np. operatorzy stacji paliw czy podmioty z branży handlu detalicznego.

 

hyundai.news, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNER GŁÓWNY

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA