UDOSTĘPNIJ

Przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali z władzami Płocka kontrakt na dostawę 25 autobusów z szeregowym napędem hybrydowym. Zamówienie dotyczy ośmiu pojazdów przegubowych i siedemnastu 12-metrowych. To największe w Polsce, zaraz po Tomaszowie Mazowieckim, dotychczasowe zamówienie na autobusy hybrydowe produkowane w Bolechowie.

Jednostki napędowe HybriDrive dostarczył amerykański producent BAE Systems. Silnik elektryczny jest zasilany z magazynu energii elektrycznej. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym marki Cummins o pojemności – dla pojazdu dwunastometrowego – 4,5 litra (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM).

Solaris Urbino 12 oferuje funkcję zero emission, upodabniającą pojazd do autobusów elektrycznych. Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go, silnik spalinowy całkowicie wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, natomiast włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego, w pojeździe zamontowano urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które umożliwia uruchomienie funkcji Arrive-and-Go. Funkcja ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Według przeprowadzonych testów, zastosowanie tego rozwiązania pozwala zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem.

Hybrydowy układ napędowy pozwala również na znaczne zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast. Ponadto, dysponuje możliwością odzyskania energii kinetycznej podczas hamowania. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w magazynach energii – superkondensatorach o pojemności 0,82  kWh.

Podpisana umowa obejmuje także dostarczenie 8 sztuk osiemnastometrowej wersji autobusu hybrydowego z systemem szeregowym BAE. Pojazdy wyposażone będą w 6-cylindrowy silnik firmy Cummins ISB6,7 o pojemności 6,7 l i mocy 300 KM i asynchroniczny silnik centralny o mocy maksymalnej 200 kW. To pierwsze zamówienie w Polsce na przegubowe autobusy hybrydowe tego typu.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA