UDOSTĘPNIJ

GreenWay Polska, operator i dostawca usług ładowania w największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych, poinformował, że zakończył 2019 rok ze 175 ładowarkami, pierwszymi w Polsce ultraszybkimi ładowarkami 150 kW i pierwszym w Polsce wielostanowiskowym hubem ładowania. Spółka poszerzyła także swoją ofertę dla klientów biznesowych. Oferuje im zakup, zarządzanie lub wynajem stacji ładowania wraz z obsługą użytkowników końcowych.

W 2019 r. w sieci GreenWay Polska pojawiło się 79 nowych ładowarek, w tym 40 szybkich stacji DC oraz 39 stacji AC. Łącznie w sieci działa 115 stacji szybkich oraz 60 stacji AC. Wśród tych ostatnich 14 to urządzenia własne, pozostałe to ładowarki partnerskie, włączone do sieci w ramach oferty biznesowej i zarządzanie przez spółkę w imieniu właścicieli. Jedynie 28 z nich jest publicznych, dostępnych dla wszystkich kierowców samochodów elektrycznych.

Jak powiedział Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska:
„Intensywna rozbudowa sieci pod względem ilościowym idzie u nas w parze z rozwojem jakościowym. Elektromobilność to obszar wciąż silnie rozwijający się technologicznie, dlatego staramy się być na bieżąco z trendami, czasem nawet je wyprzedzając”.

W skład sieci GreenWay wchodzą również stacje o mocy 100 oraz 150 kW. Spółka zainstalowała również w wybranych lokalizacjach pięć magazynów energii w celu stabilizowania mocy szybkich ładowarek. Kolejnym rozwojowym rozwiązaniem wprowadzonym do sieci GreenWay jest tzw. hub ładowania – czyli wielostanowiskowa stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Hub powstał na terenie Galerii Młociny w Warszawie i umożliwia uzupełnianie energii w 11 samochodach jednocześnie.

Ponadto, w maju 2019 r., na mocy wyników ogłoszonego w lutym przetargu GDDKiA, spółka GreenWay Polska została wyłoniona jako podmiot, który w szybkie stacje ładowania wyposaży 6 MOP-ów przy autostradzie A4 i drodze ekspresowej S8.

W ciągu ubiegłego roku klienci GreenWay Polska pobrali łącznie prawie 567 MWh energii do ładowania swoich samochodów. Jak informuje GWP, kumulatywnie, od początku istnienia firmy, pobrano prawie 1 milion kWh, dzięki którym kierowcy przejechali ponad 5,5 mln km. Średnio jedna sesja trwała około 65 minut, zaś w przypadku ładowania szybkiego – ok. 30 minut. Najpopularniejszym standardem w sieci GreenWay Polska nadal pozostaje CHAdeMO, który odpowiada za prawie połowę wszystkich sesji ładowania. Ładowanie z sieci GreenWay pozwoliło zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 950 ton.

Spółka w 2019 roku nawiązała współpracę z kilkoma partnerami, którzy zdecydowali się na udostępnienie swoich lokalizacji pod budowę ładowarek: Amic (firma zarządzająca siecią stacji paliw AMIC Energy), AmRest (spółka zarządzająca siecią restauracji KFC), Ceetrus (firma zarządzająca centrami handlowymi Auchan), a także Klepierre (spółka zarządzająca galeriami handlowymi).

Na koniec 2019 r.w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 4,3 tysiąca klientów. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników dołączyło o 2580 kierowców, co oznacza, że średnio w ciągu miesiąca w sieci rejestrowało się 215 osób.

GreenWay Polska świadczy także usługi sprzedaży, wynajmu i zarządzania ładowarkami u klientów biznesowych. Ważnym krokiem w realizacji tego założenia było przejęcie w 2019 roku Indigo Tech, polskiej spółki zajmującej się sprzedażą i wynajmem stacji ładowania.

Rafał Czyżewski dodał:
„Wciąż jeszcze funkcjonujemy na rynku, który się szybko rozwija. Samochodów elektrycznych jest oczywiście coraz więcej, jednak prawdziwy przełom dopiero przed nami. Dlatego duży potencjał w rozwoju biznesu widzimy w segmencie B2B, gdzie świadomi przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w inwestycje wspierające elektromobilność ze względów wizerunkowych, ekologicznych lub po prostu – sprzedażowych. Dla nich mamy ofertę obejmującą nie tylko usługi ładowania, ale także zarządzanie stacjami, zakup lub wynajem ładowarki, z kompleksową obsługą użytkowników końcowych”.

W 2020 r., oprócz rozbudowy sieci, GreenWay Polska w dalszym ciągu zamierza rozwijać ofertę dla biznesu i kierować swoje rozwiązania do konkretnych branż. Spółka planuje ponadto, znacznie większy niż dotychczas, rozwój sieci poprzez stacje partnerskie.

Przedstawiciele firmy zwracają uwagę na konieczność zaangażowania w prace nad rozwiązaniami systemowymi i regulacjami wspierającymi rozwój elektromobilności na poziomie państwowym.

„Elektromobilność w Polsce rozwija się dynamicznie, a obecny rok, kiedy w końcu ruszą dopłaty do zakupu elektryków może być przełomowy, jeśli chodzi o rozwój rynku” – zaznaczył Rafał Czyżewski. „Jednak, mimo że wiele już zrobiono w sferze regulacji, jest kilka kwestii, które wciąż wymagają zmian. Z naszego punktu widzenia najbardziej palący jest problem taryf dystrybucyjnych. Wysokie opłaty stałe, jakie obecnie operatorzy ponoszą za stacje o mocy powyżej 40 kW, hamują rozwój infrastruktury ładowania o wyższej mocy. Powoduje to także, że w dużej części naszej sieci musimy ograniczać moc ładowarek, co wpływa na wydłużenie czasu ładowania samochodu”.

GreenWay, jako jeden z najważniejszych uczestników rynku elektromobilności, jest w związku z tym mocno zaangażowany w prace nad Białą Księgą Elektromobilności, powstającą z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. PSPA, jako organizacja reprezentująca interesy ponad 100 zrzeszonych członków, dąży do dostosowania polskich przepisów regulujących kwestie elektromobilności do warunków rynkowych. Wśród inicjatyw legislacyjnych stowarzyszenia, oprócz e-taryfy, znajduje się wiele innych kwestii: infrastruktura przydomowa (instalacja ładowarek na parkingach przynależnych do wielorodzinnych budynków mieszkalnych), publiczna (np. ograniczenie zakresu badań UDT dla publicznych stacji AC czy odejście od modelu budowy stacji przez OSD) oraz usprawnienie planowanego systemu wsparcia finansowego dla elektromobilności.

 

greenwaypolska.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA