UDOSTĘPNIJ

W ponad rok po zbudowaniu samosterujących pojazdów testowych, koncern General Motors ogłosił, że zamierza rozpocząć produkcję seryjną czwartej generacji autonomicznego modelu Cruise AV. Samochód będzie powstawał w fabryce zlokalizowanej w Orion Township, w stanie Michigan, zaś za moduły dachowe ma odpowiadać zakład w Brownstown, gdzie wytwarzane są także akumulatory litowo-jonowe.

Jak podaje amerykański koncern, Cruise AV to pierwszy gotowy do produkcji pojazd, który może poruszać się bez udziału kierowcy. Wyposażenie samochodu nie obejmuje pedałów ani kierownicy. Model zacznie zjeżdżać z taśm montażowych w 2019 r.

Cruise AV otrzymał 5 LIDARów, 16 kamer i 21 radarów o krótkim i wydłużonym zasięgu. Samochód został wyposażony w napęd całkowicie elektryczny.

Jak powiedział prezydent General Motors, Dan Ammann:
„Kontynuujemy wielkie postępy w zakresie naszych planów dotyczących skomercjalizowania Cruise AV w 2019 r. Nasze zespoły w Orion i Brownstown dysponują doświadczeniem w budowie autonomicznych pojazdów testowych wysokiej jakości oraz pakietów akumulatorów, więc są świetnie przygotowane do produkcji Cruise AV”.

General Motors planuje zainwestować w modernizację obu zakładów ponad 100 milionów dolarów. Produkcja modułów dachowych, w których znajdują się m.in. kamery, czujniki oraz LIDAR, już się rozpoczęła.

Do tej pory w fabryce w Orion powstały trzy generacje samosterujących pojazdów Cruise. W zakładzie zbudowano ponad 200 samochodów testowych. Orion Township odpowiada ponadto za montaż takich modeli General Motors jak w pełni elektryczny Chevrolet Bolt EV oraz Chevrolet Sonic.

Autonomiczny Cruise AV będzie operował jedynie w obszarach miejskich. General Motors zamierza sprawować kontrolę nad swoją flotą pojazdów samosterujących, z uwagi na spodziewane zyski, które będą generować usługi mobilnościowe świadczone za ich pomocą. Potencjalnie, jeden samochód autonomiczny może przynieść setki tysięcy dolarów przychodu.

W styczniu koncern złożył wniosek o zezwolenie na włączenie do swojej floty pojazdów, wykorzystywanych do świadczenia usług ride-sharingu, 2 500 samochodów całkowicie autonomicznych, pozbawionych kierownicy i pedałów. Amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) jeszcze nie zakończył rozpatrywania sprawy. Po uzyskaniu zgody NHTSA, wymagane będą analogiczne decyzje ze strony władz poszczególnych stanów.

Według raportu firmy konsultingowej Navigant, General Motors (wraz z Waymo i Daimlerem) jest liderem wśród firm biorących udział w wyścigu o opracowanie pojazdów w pełni samosterujących.

Z kolei na podstawie prognoz IHS Markit, w 2040 r. sprzedaż pojazdów autonomicznych przekroczy poziom 33 milionów sztuk.

media.gm.com, reuters.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA