UDOSTĘPNIJ

Kalifornijski startup samochodów elektrycznych Fisker ogłosił, że rozważa zwiększenie produkcji w Magna w Graz. Liczba nowych aut może nawet trzykrotnie przekroczyć wcześniej planowaną produkcję 50 000 sztuk rocznie od 2024 roku. To efekt dużego zainteresowania elektrycznym SUV-em Ocean. Producent ujawnił też plany produkcji swojego eSUV-a w USA.

Z importu bez ulgi

Amerykańskie plany, o których firma wspomina w oświadczeniu, prawdopodobnie wynikają z wymogu jaki znalazł się w zmienionym rozporządzeniu dotyczącym amerykańskiej ulgi podatkowej na ostateczny montaż samochodów w Ameryce Północnej. Samochody importowane do USA z Grazu już do tej ulgi by się nie kwalifikowały. Firma nie precyzuje jednak, czy zamierza wybudować własny zakład, czy produkcję powierzyć zewnętrznemu partnerowi. Wydaje się jednak, że podobnie jak w przypadku modelu Ocean produkowanego przez Magna w Austrii zwycięży to drugie rozwiązanie.

Kontraktowi producenci

W przypadku amerykańskiej produkcji elektrycznego SUV-a możliwa byłaby produkcja poprzez Lordstown Motors, którego właścicielem jest tajwański Foxconn. Fisker współpracuje już z producentem kontraktowym nad drugim modelem Pear, który ma powstać w fabryce w Ohio. Przeciwko temu przemawia fakt, że Ocean jest oparty na architekturze pojazdu elektrycznego firmy Magna. Niewykluczone więc, że kanadyjska firma zbuduje Ocean for Fisker we własnym zakładzie w Ameryce Północnej.

Zwiększenie produkcji w Austrii

Jeśli chodzi o możliwy wzrost produkcji w Grazu, Fisker w swoim aktualnym komunikacie nie podaje żadnych konkretnych liczb. Jednak przed kilkoma miesiącami szef firmy Henrik Fisker wyraził przekonanie, że Magna może potroić produkcję Oceanu do 150 000 pojazdów od 2024 roku. Ta liczba zdaje się odpowiadać rosnącemu zainteresowaniu jakim pochwaliła się firma.

Entuzjazm, jaki obserwujemy na całym świecie dla Fisker Ocean, jest niezwykle mobilizujący. Produkowane wraz z naszymi partnerami w Magna pojazdy testowe zjeżdżają z linii w neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla zakładzie produkcyjnym w Grazu, gdzie pilnie pracujemy nad zwiększeniem liczby produkcji poza obecną prognozę 50 000 sztuk rocznie – powiedział dyrektor generalny i prezes Fisker, Henrik Fisker.

Milion sztuk do 2027 roku

Niedawno Magna ukończyła pierwsze 55 prototypów Fisker Ocean, które teraz przejdą różne końcowe testy, zanim seryjna produkcja ma się rozpocząć w Graz 17 listopada 2022 roku. W lipcu Fisker zatrudnił Alpaya Uguza (wcześniej pracował dla BMW), aby nadzorował globalną produkcję samochodu elektrycznego i zrealizował cel, jakim jest wyprodukowanie łącznie miliona pojazdów elektrycznych rocznie do 2027 roku.

Warto zaznaczyć, że w lipcu limitowana edycja Fisker Ocean ONE z ilością 5000 sztuk została wyprzedana na całym świecie w ciągu zaledwie 30 dni, a lista oczekujących liczy ponad 1000 osób. Podobne zainteresowanie dotyczy modeli Fisker Ocean Sport i Fisker Ocean Ultra. Fisker chwali się, że ma obecnie ponad 58 000 rezerwacji (w tym stałe zamówienia) na pięcioosobowy, całkowicie elektryczny SUV. Przewiduje ponadto co najmniej 80 000 rezerwacji do końca roku.

Najdroższa wersja Fisker Ocean Extreme pokonuje 350 mil na jednym ładowaniu. Auto może pochwalić się podwójnym silnikiem, napędem na wszystkie koła, trzema trybami jazdy, 17,1-calowym obrotowym ekranem z obsługą gier w interfejsie HMI oraz wieloma innymi pierwsze na rynku funkcje bezpieczeństwa, w tym pierwszy na świecie cyfrowy radar, model został wyceniony na niemal 69 tys. USD.

Źródło: na podstawie fiskerinc.com, electrive.com, własne

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA