Według danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), ok. 90% mieszkańców Europy jest narażona na zanieczyszczenia powietrza, których stężenie przekracza normy zagrażające zdrowiu. Wysoka koncentracja cząstek PM2,5 w atmosferze powoduje skrócenie czasu długości życia na Starym Kontynencie średnio o 8 miesięcy. Szczególnie narażeni na zanieczyszczenia są mieszkańcy miast, również w Polsce. Wśród europejskich ośrodków miejskich, w których występuje najwyższe stężenie PM2,5, polskie aglomeracje zajmują niechlubne, czołowe miejsca. Znaczny wpływ na wzrost zanieczyszczenia powietrza ma tzw. „niska emisja”, wynikająca w głównej mierze ze spalania w przydomowych piecach niskiej jakość paliw stałych. Jednym z pozostałych źródeł emisji pyłów, tlenków siarki, tlenków azotu i innych szkodliwych substancji jest sektor transportu. Miasta na całym świecie starają się redukować zanieczyszczenia z tego obszaru inwestując w zero- i niskoemisyjny transport publiczny. Floty autobusowe są uzupełniane lub w niektórych przypadkach całkowicie wymieniane na pojazdy elektryczne, hybrydowe (również typu plug-in) oraz zasilane sprężonym gazem ziemnym.
Te ostatnie, w porównaniu do pojazdów konwencjonalnych, pozwalają na redukcję generowanych tlenków azotu o 50%, dwutlenku węgla o 20%, a pyłów (w tym PM2,5) – nawet o 99%. Jako takie, pojazdy zasilane CNG mogą stanowić niskoemisyjne uzupełnienie dla autobusów całkowicie elektrycznych lub modeli wyposażonych w napęd hybrydowy typu plug-in. Ich niewątpliwą zaletą są również niższe koszty zakupu. Ceny autobusów zasilanych CNG są zbliżone do cen pojazdów konwencjonalnych. Kolejnym atutem pojazdów gazowych jest również cicha praca układu napędowego. Ma to szczególne znaczenie w przypadku nocnej jazdy w aglomeracjach miejskich i poprawia komfort zarówno kierowców, pasażerów, jak i okolicznych mieszkańców. Ponadto, koszty naturalnego gazu ziemnego są bardzo konkurencyjne w stosunku do cen paliw konwencjonalnych. W Polsce, 13 sierpnia 2019 r. weszła w życie zerowa stawka akcyzowa na CNG i LNG służące do celów napędowych. W rezultacie paliwo gazowe staniało średnio o 33 grosze netto za 1 m³.
We flotę transportu publicznego opartą na pojazdach zasilanych sprężonym gazem ziemnym inwestuje się na całym świecie. Przykładowo, przewoźnik BMTA, prowadzący działalność w stolicy Tajlandii, Bangkoku, w 2017 r. złożył zamówienie na 489 autobusów CNG. Łączna wartość inwestycji wyniosła ówczesną równowartość 132 mln dolarów. Z kolei w 2018 r. Mercedes i Scania wygrały największy w Europie przetarg na dostawę łącznie 460 autobusów CNG dla Madrytu. W tym przypadku wysokość zamówienia wyniosła niemal 140 mln euro. Madrycki przewoźnik EMT, który ogłosił rozpisywany przetarg, planuje, że do końca 2020 r. będzie dysponował flotą składającą się całości z pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych. W stolicy Indii – Delhi – w październiku 2019 r. ogłoszono postępowanie na dostawę 1000 autobusów zasilanych naturalnym gazem ziemnym. W konsekwencji, do maja 2020 r. w skład miejskiej floty będzie wchodziło aż ok. 9 500 tys. autobusów na CNG. Docelowo, po stolicy Indii ma jeździć łącznie 11 000 pojazdów tego typu.
Istotny wkład w rozwój floty autobusów zasilanych CNG ma również Polska oraz polskie firmy, z Solaris Bus & Coach na czele. Spółka produkuje niskoemisyjne autobusy wykorzystujące do napędu sprężony gaz ziemny od 2004 roku. Ekologiczne Solarisy poruszają się w taborach przewoźników komunikacji miejskiej i regionalnej m.in. w: Bułgarii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Izraelu, na Litwie i Słowacji, w Niemczech, Norwegii, Polsce, Serbii, Szwecji i Włoszech. W latach 2015-2019 spółka z Bolechowa podpisała umowy na dostawę autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym do wielu ośrodków miejskich w całej Europie, również w Polsce. Zamówienia złożyli m.in. przewoźnicy w Paryżu (18 pojazdów), szwedzkim Gävle (40 pojazdów) czy Tallinie (100 pojazdów). Czeska Ostrawa na początku stycznia 2020 r. zamówiła kolejnych 37 autobusów Solarisa na CNG. Po realizacji kontraktu, po ulicach miasta będzie jeździło prawie 400 pojazdów tego typu. W omawianym okresie umowy na dostawę Solarisów Urbino CNG podpisały również Bielsko-Biała (26 pojazdów) oraz Mysłowice (3 pojazdy). Jeden z większych kontraktów zawarto z warszawskim przewoźnikiem Arriva. Spółka zamówiła 54 przegubowych autobusów Urbino 18 napędzanych CNG. Każdy z pojazdów został wyposażony w butle magazynujące CNG o łącznej pojemności 1700 l, silnik o 398 KM (293 kW), spełniający normę Euro 6 oraz 39 miejsc siedzących.
Warszawa rozstrzygnęła również inny, duży przetarg na dostawę niskoemisyjnych autobusów zasilanych CNG. Na mocy postępowania do stolicy trafiło 110 autobusów MAN Lion’s City G – 60 o długości 18 m i 50 o długości 50 metrów. Pojazdy wyprodukowała fabryka MANa zlokalizowana w Starachowicach. Warszawa planuje kolejne inwestycje w gazomobilność. W styczniu rozpisano przetarg na dostawę 70 autobusów zasilanych CNG i 90 napędzanych LNG. Po rozstrzygnięciu nowego postępowania do stolicy trafi łącznie 160 niskoemisyjnych pojazdów.
Paliwo dla autobusów w Warszawie dostarcza PGNiG Obrót Detaliczny. W 2019 r. spółka podpisała listy intencyjne zakładające budowę infrastruktury do tankowania gazu CNG w Łomży, Suwałkach, Bielsku-Białej i Kielcach. Wcześniej, na wykorzystanie gazu ziemnego do zasilania pojazdów użyteczności publicznej, oprócz Warszawy, zdecydowały się również: Tarnów, Kielce, Rzeszów czy Tychy. Według prognoz, do 2023 r. po polskich drogach może jeździć już ponad tysiąc autobusów zasilanych CNG.