UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pierwszy seryjny model AMG z napędem akumulatorowym EQS 53 4MATIC+ bazuje na architekturze marki Mercedes-EQ dla samochodów klasy wyższej i luksusowej. Sportowa limuzyna o mocy do 560 kW (761 KM) została „doszlifowana” w Affalterbach we wszystkich aspektach powiązanych z osiągami. AMG EQS 53 4MATIC+ wyposażony w 400-woltowy akumulator przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s. AMG zapowiada kolejne elektryczne modele.

– AMG EQS 53 4MATIC+ to nasz pierwszy w pełni elektryczny ambasador w segmencie aut o wysokich osiągach »made in Affalterbach«. Powstał specjalnie dla entuzjastów samochodów, którzy szukają połączenia innowacyjnej elektromobilności z luksusową atmosferą, sportowym charakterem oraz zwinnością i dynamiką. Pierwszy całkowicie elektryczny samochód AMG bez wątpienia przyciągnie nowych odbiorców. W niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne w 100% elektryczne modele AMG, zbudowane również na naszej platformie AMG.EA, w całości opracowanej przez nas – powiedział Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

– Nasze modele oparte na platformie EVA2 spełnią obietnicę marki AMG – nasi klienci mogą oczekiwać od nich dynamicznych i emocjonujących wrażeń jazdy. To zasługa specyficznych dla AMG rozwiązań, w szczególności jeśli chodzi o układ napędowy, zawieszenie, hamulce, a przede wszystkim dźwięk – dodał Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.

Elektryczna moc

Sercem nowego Mercedesa-AMG EQS 53 4MATIC+ jest zorientowana na wysokie osiągi koncepcja napędu, wykorzystującego dwa silniki elektryczne – po jednym przy każdej z osi. Potężny zespół oferuje w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który w każdych warunkach optymalnie przenosi siłę napędową na asfalt. Wersja podstawowa osiąga maksymalną całkowitą moc 484 kW (658 KM) przy maksymalnym momencie obrotowym 950 Nm.

Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG DYNAMIC PLUS w trybie RACE START z funkcją boost maksymalna moc wzrasta do 560 kW (761 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi wtedy do 1020 Nm. W tym przypadku Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s (przy naładowaniu akumulatora do poziomu co najmniej 80%). Z opcjonalnym pakietem prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona do 250 km/h. W wersji podstawowej AMG EQS rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,8 s (minimum 80% naładowania akumulatora), a jego prędkość maksymalną ograniczono do 220 km/h.

Wyważone osiągi

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi są silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi (PSM). Zdecydowany nacisk na osiągi jest widoczny już w wartościach ich mocy i momentu obrotowego. Ponadto elektryczne jednostki Mercedes-AMG charakteryzują się optymalną równowagą pomiędzy mocą, efektywnością oraz komfortem akustycznym. Zapewniają to między innymi nowe uzwojenia, silniejsze prądy i nowe sterowanie za pomocą falowników ze specjalnie opracowanym oprogramowaniem. Pozwala to uzyskać wyższe prędkości obrotowe, a tym samym – wyższą moc.

Inteligentna rekuperacja

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ wyznacza standardy nie tylko za sprawą osiągów, ale i dzięki skutecznemu odzyskiwaniu energii podczas hamowania. Moc rekuperacji sięga tu 300 kW. Kierowca może regulować jej poziom, wybierając jeden z trzech stopni; ponadto może korzystać ze wsparcia asystenta ECO Assist. Z pomocą opcjonalnego Pilota jazdy (DRIVE PILOT) hamowanie następuje automatycznie, w reakcji na wykryte poprzedzające pojazdy – aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.

Nowa generacja akumulatora

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ został wyposażony w pojemny 400-woltowy akumulator wyprodukowany w najnowszej technologii litowo-jonowej. Reprezentuje on istotny postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zawartość kobaltu została zmniejszona tu do 10%, a zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Wysokonapięciowy akumulator ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh. Jego szczególną cechą techniczną jest specyficzne dla AMG okablowanie, dostosowane do wysokiej wydajności. Również system zarządzania pracą akumulatora jest skonfigurowany specjalnie dla AMG. W trybach jazdy Sport i Sport+ nacisk jest kładziony na osiągi, a w trybie Comfort – na zasięg. Nowa generacja akumulatorów charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością energii, a także wyższą mocą ładowania. Dodatkową nowością jest możliwość bezprzewodowych instalacji aktualizacji systemu.

Kolejną zaletą nowej generacji akumulatorów jest znacznie krótszy czas ładowania. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) baterię EQS-a można ładować z mocą do 200 kW. W takim przypadku do naładowania energii potrzebnej na pokonanie kolejnych 300 km (według WLTP) wystarczy nawet 19 minut. Dzięki wbudowanej ładowarce samochód można ładować prądem zmiennym (AC) – w domu lub na publicznych stacjach – z mocą do 22 kW. Długą żywotność akumulatora zapewnia certyfikat wysokonapięciowych baterii – jest ważny do 10 lat lub do 250 000 km.

Zmienny napęd

Siła napędowa obu silników jest przenoszona na drogę przez standardowy, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. W sposób ciągły rozdziela on moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4×4 zapewnia znacznie szybszą reakcję – moment obrotowy jest tu kontrolowany 10 000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. Rozkład momentu zależy od wybranego trybu jazdy: w programie Comfort układ koncentruje się na maksymalnej efektywności, a w trybach Sport i Sport+ większa „porcja” siły napędowej trafia na tył, celem uzyskania większej dynamiki poprzecznej.

Źródło: na podstawie Daimler

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY