media.daimler.com, materiały własne
Należąca do Daimlera Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) oficjalnie zaprezentowała w Nowym Jorku model FUSO eCanter – pierwszy seryjny, w pełni elektryczny pojazd ciężarowy.
Samochód trafi na rynek w USA, Europie oraz Japonii.
W ciągu dwóch kolejnych lat MFTBC planuje dostarczyć do klientów 500 sztuk eCanter. Skala produkcji zostanie zwiększona w 2o19 r.
Jak powiedział Marc Llistosella, prezydent Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation oraz kierownik Daimler Trucks Asia:
„W czasach, gdy wszyscy mówią o napędzanych prądem ciężarówkach, jako pierwsi wprowadzamy na rynek w pełni elektryczny, seryjny samochód ciężarowy. Mając długoletnie doświadczenie w dziedzinie napędów alternatywnych, jesteśmy dumni z wejścia w nową erę”.
Pierwsi klienci, którzy skorzystają z pojazdów eCanter w Stanach Zjednoczonych, to UPS oraz organizacje non-profit z Nowego Jorku. W Japonii, 25 sztuk eCanter trafi do firmy Seven-Eleven Co., Ltd.
Elektryczna ciężarówka FUSO jest w stanie przejechać 100 km na jednym ładowaniu. Jej ładowność wynosi 3,5 tony. eCanter jest zasilany dzięki sześciu zespołom baterii litowo-jonowych, o pojemności 13.8 kWh każdy.
Jak informuje Daimler, w porównaniu z samochodami napędzanymi silnikami diesla, EV FUSO zapewnia oszczędność 1000 euro na każde przejechane 10,000 km.
Produkcja pojazdu rozpoczęła się już w lipcu, w fabryce położonej w portugalskim Tramagal. Zakład dostarczy elektryczne ciężarówki FUSO na rynki europejskie i do USA.
Daimler poinformował ponadto, że zainwestował w izraelską spółkę StoreDot Ltd., specjalizującą się w nanotechnologii, systemach ładowania oraz materiałach magazynujących energię.
Obie firmy podejmą strategiczne partnerstwo na polu błyskawicznego ładowania baterii litowo-jonowych.
Opracowana przez StoreDot technologia FlashBattery ma pozwalać na naładowania każdego EV w podobnym czasie, jaki zajmuje napełnienie zbiornika paliwa pojazdu spalinowego. Umożliwi ponadto efektywniejsze hamowanie rekuperacyjne, przyczyniając się tym samym do zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych. W przyszłości technologia zostanie wykorzystana w kolejnej generacji FUSO eCanter.
W pierwszej połowie roku, firma StoreDot zademonstrowała koncepcję pięciominutowego ładowania pojazdów elektrycznych, możliwego dzięki zastosowaniu w bateriach składników organicznych oraz nanomateriałów.
Prezentację można obejrzeć tutaj.
Jak informuje Daimler, opracowywane przez StoreDot baterie nowego rodzaju są obecnie w zaawansowanym stadium rozwoju. Zostaną wykorzystane w pojazdach elektrycznych będących aktualnie w fazie projektowania.