UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Iveco i FPT Industrial, marki koncernu CNH Industrial, odpowiedzialne odpowiednio za pojazdy użytkowe i napędy, będą w ramach europejskiej spółki joint-venture z Nikola Motor Company produkować samochód ciężarowy Nikola Tre w fabryce IVECO w Ulm w Niemczech.

Współpraca rozpoczęła się od objęcia przez CNH Industrial pakietu akcji spółki Nikola o wartości 250 mln USD, co ogłoszono we wrześniu 2019 r. W pierwszym etapie projektu, joint-venture zainwestuje 40 mln euro w modernizację fabryki w Ulm. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 r., a pierwsze egzemplarze Nikoli TRE zostaną dostarczone klientom jeszcze w tym samym roku.

Hubertus Mühlhäuser, dyrektor generalny CNH Industrial, powiedział:
„Nasza europejska spółka joint-venture z firmą Nikola oraz dzisiejszy komunikat stanowią dowód na to, że bezemisyjny dalekobieżny transport staje się rzeczywistością, przynosząc wymierne korzyści europejskim międzynarodowym operatorom transportowym oraz mieszkańcom kontynentu. Decyzja o ulokowaniu produkcji Nikoli Tre w Ulm — w centrum doskonałości inżynieryjnej w obszarze dużych pojazdów ciężarowych — podkreśla strategiczne położenie zakładu w sercu niemieckiego klastra technologii ogniw paliwowych”.

„Nikola Tre okazuje się najbardziej zaawansowanym ciągnikiem siodłowym na świecie i będzie nadal wyznaczać standard dla pojazdów bezemisyjnych, teraz i w przyszłości” — dodał Trevor Milton, dyrektor generalny Nikola Motor Company. „Decyzja o produkcji modelu Tre na dużą skalę w Ulm jest przykładem na to, jak można tworzyć miejsca pracy, sprzyjać innowacji, zapewniać zbyt nowym dostawcom części do pojazdów bezemisyjnych oraz służyć za wzór dla innych producentów. Świat jest dziś gotowy na bezemisyjny transport towarów, a joint-venture powołane przez firmy Iveco i Nikola będzie pierwszym dostawcą takich rozwiązań. Nie mogę się doczekać, kiedy pierwsze samochody zjadą z linii produkcyjnej”.

Początkowo do produkcji wejdą elektryczne ciągniki siodłowe (BEV) 4×2 i 6×2 z modułowymi i skalowalnymi zespołami akumulatorowymi o pojemności 720 kWh oraz silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 652 KM (480 kW).

Dostawy modułów do zakładu w Ulm mają pochodzić z hiszpańskich fabryk Iveco w Valladolid i Madrycie. Wersje pojazdu zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, budowane na tej samej platformie, będą testowane w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu H2Haul w 2021 r., a ich premiera rynkowa jest przewidziana na 2023 r.

Obecnie opracowywany model Nikola TRE został oparty na nowej platformie Iveco S‑WAY. Pojazd wykorzystuje technologię oraz systemy sterowania i systemy multimedialne opracowane przez Nikola Motor. Według planów, pierwsze testy ciężarowego BEVa rozpoczną się w połowie 2020 r., a prototyp zostanie ujawniony na wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze.

Oprócz modelu Tre, Nikola Motor projektuje m.in. wodorowo-elektryczne ciągniki siodłowe Nikola One oraz Nikola Two o zasięgu ok. 1200 km na jednym tankowaniu. Firma zapowiedziała również wprowadzenie na rynek pick-upa Badger, wykorzystującego ogniwa paliwowe oraz akumulatory litowo-jonowe. Samochód ma przyspieszać od 0 do 97 km/h w 2,9 sekundy i dysponować zasięgiem ok. 965 km.

 

iveco.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY