UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Tematem ósmego odcinka podcastu „Elektrycznie Tematyczni” jest dofinansowanie do zakupu samochodów elektrycznych w ramach trzech programów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Gospodarze podcastu, Kasia Frendl i Paweł Pilarczyk, opowiadają o tym, dla kogo są przeznaczone poszczególne programy dotacyjne i do jakich modeli aut elektrycznych można uzyskać dofinansowanie.

Gość specjalny odcinka #08 Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, odpowiada na pytania dotyczące programów wsparcia elektromobilności w Polsce i innych krajach europejskich, a także przedstawia plany na kolejne etapy programów dofinansowania zakupu aut elektrycznych i rozwoju infrastruktury.

Oto kilka faktów i liczb, przedstawionych w ósmym odcinku podcastu:
• Wysokość dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych w Rumunii wynosi 10 000 EUR, w Niemczech – 9 000 EUR, we Francji – 7 000 EUR, we Włoszech – 6 000 EUR, na Słowacji – 8 000 EUR, w Słowenii – 7 500 EUR, na Malcie – 6 000 EUR, w Hiszpanii – 5 500 EUR, w Holandii – 4 000 EUR i w Wielkiej Brytanii 3 000 GBP (dane: opracowanie PSPA, 2020);
• 63 proc. Polaków uważa, że zakup samochodów elektrycznych powinien być wspierany z budżetu państwa (32 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak” i 31 proc. – „raczej tak”) (dane: badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
• Osobom, które uważają, że zakup aut elektrycznych ma być wspierany z budżetu państwa, zadano pytanie dodatkowe: “Na których z poniższych pomysłów według Ciebie warto oprzeć rządowy program zachęt do zakupu samochodów elektrycznych, żeby skutecznie przekonywał Polaków do zakupu aut na prąd?”. Aż 59 proc. respondentów uważa, że najlepszą zachętą do zakupu „elektryka” są ulgi podatkowe, czyli faktyczne obniżenie ceny pojazdu już przy jego zakupie. Jednocześnie ponad 1/3 Polaków (36 proc.) uważa, że program rządowy ma opierać się na takim pomyśle, jak zwrot części poniesionych kosztów zakupu po wcześniejszym nabyciu samochodu elektrycznego w normalnej cenie katalogowej. Co ciekawe, 30 proc. ankietowanych, jako zachętę przekonującą do zakupu auta elektrycznego, wskazało dołączanie do samochodów ładowarek naściennych, które mogą być montowane w domach klientów (dane: badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen);
• Łączny budżet programu „Zielony samochód – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)” wynosi 37,5 mln zł. Maksymalna wysokość dotacji w ramach tego programu to 18 750 zł lub do 15% kosztów kwalifikowanych (dane: NFOŚiGW);
• Łączny budżet programu „eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1)” ustalono na 70 mln zł. Przewidziano dotacje do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50% kosztów kwalifikowanych (do 5 tys. zł) na nabycie punktu ładowania o mocy do 22 kW (dane: NFOŚiGW);
• Łączny budżet programu „Koliber – taxi dobre dla klimatu – pilotaż” to 40 mln zł. Dofinansowanie będzie udzielane w formie dotacji (do 20% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczek (dane: NFOŚiGW).

Odcinek #08 podcastu „Elektrycznie Tematyczni” dostępny jest pod linkiem: https://insightoutlab.com/odcinek-08-doplaty-do-zakupu-aut-elektrycznych-w-polsce-kiedy-jak-i-dla-kogo/

Zapraszamy do słuchania i subskrybowania.

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY