UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Pałecznica, Działoszyce, Krasnopol, Przedecz i Troszyn, to gminy, które otrzymały dofinansowanie z NFOŚiGW w ramach II rozdania programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły i zdecydowały się na elektryczne gimbusy marki Solaris. Producent z złożył najlepszą ofertę dla tych pięciu lokalnych samorządów na dostawę Urbino 12 electric wraz z mobilnymi ładowarkami.

Dotacje i pożyczki od Kangura

W ramach konkursu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” gminy w Polsce otrzymują dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup bezemisyjnych autobusów szkolnych. II rozdanie programu cieszy się niemałym zainteresowaniem wśród władz. W drugiej edycji programu „Kangur” wsparcie otrzyma 16 gmin. To wymienione: Pałecznica, Działoszyce Troszyn, Krasnopol, Przedecz, Daszyna oraz Śniadowo, Rzeczyca, Skalbmierz, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki i Jawornik Polski. Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów. Budżet drugiej edycji „Kangura” wynosi 55,4 mln zł, z czego 11,4 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki.

Solarisy wożące dzieci do szkoły nie będą emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Komfort uczniów podniesie z pewnością płynna praca silników elektrycznych bez hałasu i gwałtownych wibracji, a także wydajna klimatyzacja. Szkolne Urbino 12 electric zamówione przez Pałecznicę, Przedecz i Troszyn będą miały podobną konfigurację. Na pokładzie gimbusów zmieści się 41 pasażerów. Bezpieczeństwo zapewnią pasy, w które wyposażone zostaną wszystkie fotele na pokładzie. Ponadto pojazd będzie monitorowany.

Różne konfiguracje

Źródłem energii gimbusów będą baterie Solaris High Energy (w zależności od kontraktu) o pojemności od 260 do 350 kWh. Taka konfiguracja gwarantuje spełnienie oczekiwań każdej z Gmin, w każdych warunkach drogowych i klimatycznych, co ma duże znaczenie w podróżach podmiejskich. Autobusy będą ładowane za pomocą ładowarek mobilnych o mocy 40 kW, które były częścią zamówień.

Elektryczne pojazdy będą, tradycyjnie dla przewozów szkolnych, pomarańczowe. Na ścianie przedniej i tylnej autobusów zostaną umieszczone, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Ponadto z tyłu, na dachu zamontowane zostaną pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.

Solaris jest czołowym producentem autobusów elektrycznych w Europie. Dostarczył już ponad 1000 e-busów o różnych konfiguracjach do 18 państw Europy. Wśród nich są 3 pojazdy elektryczne przeznaczone do przewozów dzieci i młodzieży. Dowożą dzieci do szkół w 3 gminach w Polsce: w Godzianowie, Gręboszowie i Bielanach.

Źródło: na podstawie Solaris, własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY