UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Rynek samochodów elektrycznych jest przygotowany na skutki pandemii lepiej niż sektor pojazdów konwencjonalnych, jednak elektromobilność potrzebuje wsparcia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. PSPA oraz Frost & Sullivan podsumowało wpływ koronawirusa na rozwój zeroemisyjnego transportu w Polsce i w Europie.

Jedną z branż, w którą pandemia COVID-19 uderzyła szczególne mocno, jest przemysł motoryzacyjny. Na podstawie analiz Frost&Sullivan, tymczasowe wstrzymanie pracy w fabrykach samochodów i podzespołów na świecie spowoduje roczny spadek produkcji pojazdów o ok. 21-28% względem 2019 r. (z 90 mln szt. do 71,7-65,5 mln szt.). Na skutek wstrzymania pracy w europejskich fabrykach, straty produkcyjne wyniosły do tej pory ponad 2 mln pojazdów (w tym ponad 80 tys. w Polsce).

– W 2019 r. w Europie wyprodukowano 13,6 mln lekkich pojazdów (Austria, Belgia, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Wlk. Brytania). W zależności od konsekwencji pandemii i podjętych skutków zaradczych, spadek w 2020 r. wyniesie od 27,2% (9,9 mln szt.) do 33,9% (9 mln szt.) – ocenia Mubarak Moosa, Director Consulting & Branch Head – Poland z Frost & Sullivan.

Przerwy w produkcji objęły również fabryki samochodów elektrycznych, jednak znaczna część z nich już wznowiła działalność.

– Wśród nich znajdują się m.in. zakłady Volkswagena z Zwickau, Dreźnie oraz Wrześni, BMW w Lipsku czy fabryka Hyundaia w czeskich Nosovicach – wymiania Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Pandemia w znaczącym stopniu wpłynęła nie tylko na podaż, ale również popyt na rynku motoryzacyjnym.

– Globalna sprzedaż samochodów w marcu 2020 r. zmniejszyła się o 39% r/r. Kryzys szczególnie mocno dotknął Europę, gdzie zanotowano spadek aż o 52%. Dla porównania – liczba rejestracji w Chinach zmniejszyła się o 48%, zaś w USA – o 38% – mówi Sarwant Singh Managing Partner i Global Head -Mobility we Frost & Sullivan.

Rynek globalny

Zdaniem ekspertów, elektromobilność nie uniknie skutków pandemii COVID-19, jednak jest na nią bardziej odporna niż segment pojazdów konwencjonalnych. Po rozpoczęciu pandemii, sprzedaż EV na wielu wiodących rynkach nie tylko nie spadła, w przeciwieństwie do sprzedaży pojazdów konwencjonalnych, a kontynuowała wzrost. W marcu br., w USA liczba rejestracji ICE zmniejszyła się 38,5% r/r, zaś samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4%. W Wielkiej Brytanii przy spadku na poziomie 44,4% r/r w segmencie samochodów spalinowych, nastąpił wzrost sprzedaży EV wyniósł 109,3% r/r. W Niemczech trend okazał się zbliżony: – 37,7% r/r i + 104,1% r/r.

– Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w marcu tego roku była Tesla Model 3, a udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży pojazdów w Europie w marcu br., wyniósł 17%, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do ubiegłego roku – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Jak twierdzą eksperci Frost&Sullivan oraz PSPA, przewagą sektora e-mobility są nowe modele biznesowe oraz szersze możliwości współpracy poszczególnych koncernów. Z uwagi na znacznie mniejszą liczbę ruchomych podzespołów, samochody elektryczne różnych producentów są znacznie lepiej przystosowane do montażu w tych samych fabrykach względem pojazdów spalinowych. Taki stan rzeczy dotyczy również wytwarzania akumulatorów trakcyjnych. Ponadto, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym pozwala na wdrożenie wielu usług łączonych, m.in. uwzględnienia w ofercie stacji ładowania, jak również jeszcze większe wykorzystanie kanałów online, co jest obecnie bardziej preferowane przez klientów.

Rynek w Polsce

Od 3,6 tys. do 7,5 tys. – tyle samochodów z napędem elektrycznym zostanie zarejestrowanych na polskim rynku w 2020 r., w zależności od dalszego stopnia rozwoju COVID-19 oraz wdrożonych instrumentów wsparcia lub ich braku, według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Na początku 2020 r., czyli przed pandemią, PSPA zakładało wynik w wysokości ok. 9,3 tys. szt.

– Ewentualny spadek sprzedaży EV, w scenariuszu optymistycznym, o ok. 1,8 tys. pojazdów, jest jednak stanem przejściowym, a po ustaniu lub spowolnieniu pandemii rynek EV wróci na tory przyspieszonego wzrostu. W zależności od scenariusza, w 2021 r. liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym wyniesie od ok. 9 tys. do nawet 18 tys. szt. Oznacza to wzrost o ok. 108-316% względem 2019 r. – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Zgodnie z danymi IBRM Samar, w I kwartale 2020 r. na polskim rynku motoryzacyjnym zanotowano znaczny spadek rejestracji nowych samochodów (o 23%), a tymczasem sprzedaż nowych BEV i PHEV zwiększyła się o 94%, do 1250 szt.

Infrastruktura ładowania

COVID-19 odbije się także na tempie rozbudowy infrastruktury ładowania. Według analiz PSPA, względem 2019 r. liczba nowo zainstalowanych punktów ładowania w stacjach ogólnodostępnych spadnie w tym roku o ok. 30%, ale szybko odbije w roku 2021 do +137% r/r w 2021.

– W przypadku największego operatora ogólnodostępnej infrastruktury ładowania na polskim rynku, w stosunku do okresu poprzedzającego wybuch pandemii, liczba kilowatogodzin pobranych ze stacji ogólnodostępnych w marcu zmniejszyła się o 44%, zaś w kwietniu o 70%. To konsekwencja ograniczenia ruchu drogowego oraz braku dostępu do ładowarek zlokalizowanych w takich lokalizacjach jak galerie handlowe (24% wszystkich stacji ogólnodostępnych w Polsce), hotele (21%) czy restauracje – mówi Maciej Mazur i dodaje, że mimo bieżącej, trudnej sytuacji, systematycznie realizowane są nowe inwestycje.

24 stacje ładowania oddano do użytku od początku tego roku w ramach koncernu Energa, 6 stacji uruchomił Orlen w marcu i kwietniu br., do dyspozycji mamy także 2 nowe Superchargery Tesli. W szeregu miast ogłoszono rozpoczęcie konsultacji lokalizacji miejskich punktów ładowania (Warszawa, Szczecin, Gdańsk).

Transport publiczny

Jednym z sektorów szczególnie odpornych na skutki pandemii jest zeroemisyjny transporty publiczny. W I kwartale 2020 r realizowano dostawy wynikające z wcześniej rozstrzygniętych przetargów, ale również ogłoszono szereg nowych postępowań. 5 autobusów elektrycznych trafi do Katowic, 9 do Radomia, 10 do Gliwic, zaś 14 do Sosnowca. Z kolei Poznań zamówił 37 zeroemisyjnych pojazdów, zaś 20 – Jaworzno.

– Obowiązki wynikające z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w zakresie zeroemisyjnego transportu zbiorowego pozostają niezmienione, ogłaszane są nowe przetargi, realizowane kolejne dostawy, a czołowi producenci prowadzący działalność w Polsce, tacy jak np. Solaris, notują rekordowe zamówienia (506 zakontraktowanych elektrobusów w 2020 r. w porównaniu do 162 w 2019 r.). To duży kontrast w porównaniu do sektora mobilności współdzielonej, gdzie większość operatorów odnotowuje znaczący spadek przychodów – dodaje Maciej Mazur.

Zielona perspektywa

Według polskich i międzynarodowych ekspertów, mimo wielu barier i kryzysu branży motoryzacyjnej, elektromobilność rozwija się dynamicznie i będzie rozwijać się nadal, gdyż jej ekspansja została oparta na bardzo solidnych podstawach, takich jak unijne, krajowe i regionalne normy prawne czy wielomiliardowe inwestycje koncernów motoryzacyjnych. Jednak przetrwanie wielu przedsiębiorstw, prowadzących często działalność w kluczowych sektorach dla popularyzacji zeroemisyjnego transportu, jest uzależnione od szybkich i zdecydowanych działań rządu. PSPA przygotowało propozycję zmian prawnych na polskim gruncie, których wdrożenie pozwoli zredukować niekorzystne skutki ekonomiczne COVID-19.

– Wśród nich znalazły się postulaty wprowadzenia możliwości odliczenia 100% VAT od nabycia i eksploatacji samochodów elektrycznych, uproszczenia procedur instalacji i odbioru infrastruktury ładowania, pakiet ratunkowy dla sektora usług mobilności współdzielonej, czy wprowadzenia E-taryfy, obniżającej koszty stałe operatorów stacji ładowania, szczególnie dotkliwie obciążające ich działalność w czasach pandemii – podsumowuje Mazur.

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA