UDOSTĘPNIJ

Ford, podczas Festiwalu Prędkości Goodwood 2022 w Wielkiej Brytanii zaprezentował wyczynowego Electric SuperVana Forda Pro. Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund i czyni auto najszybszym SuperVananem w historii.

Ford Pro Electric SuperVan, to jak podkreśla producent w pełni elektryczny model demo, zainspirowany nowym E-Transitem Custom, prezentujący możliwości pojazdów elektrycznych Ford Pro. Zawieszenie i hamulce opracowane na potrzeby sportów motorowych muszą sprostać parametrom jednostki napędowej o mocy 2000 KM. SuperVan jest również wyposażony w system łączności Ford SYNC, możliwość wyboru indywidualnych trybów jazdy i w układ hamowania regeneracyjnego

Wyścigowy dostawczak

Cztery silniki elektryczne, akumulator chłodzony cieczą o pojemności 50 kWh oraz specjalnie opracowany układ kontroli mocy generują około 2000 KM, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h poniżej dwóch sekund. Pojazd wyróżniają nie tylko osiągi, uzyskane m.in. dzięki specjalnie skonstruowanemu podwoziu, przygotowanemu do jazdy po torze, które korzysta z podzespołów znanych z niedawno zaprezentowanego modelu E-Transit Custom 1. W kabinie umieszczono obsługiwany z poziomu ekranu dotykowego system SYNC Forda 4, znany z seryjnych modeli marki, a także dodatkowe systemy, umożliwiające kontrolę ponadprzeciętnych możliwości elektrycznego SuperVana.

Dane w czasie rzeczywistym

Rozbudowane systemy oparte na komunikacji z siecią dostarczają kierowcy informacji i umożliwiają transmisję danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na zdalne zarządzanie pojazdem i zwiększenie jego efektywnego wykorzystania, podobnie jak zintegrowane usługi Forda Pro, które mogą podnosić produktywność ponad 125 000 klientów w całej Europie. Samochód daje możliwość wyboru trybu jazdy, posiada również układ hamowania rekuperacyjnego, podobne do stosowanych w pojazdach elektrycznych produkowanych przez Forda.
W pełni elektryczny pojazd demonstracyjny został opracowany przez Ford Performance oraz firmę STARD z Austrii, specjalizującą się w przygotowaniach samochodów z napędem elektrycznym do rajdów i wyścigów, a projekt nadwozia wykonał zespół Ford Design z Kolonii w Niemczech.

Wprowadzamy SuperVana w XXI wiek, dając mu 2000 KM mocy generowanej przez w pełni elektryczny napęd, co gwarantuje niezrównane emocje, podkreślone niepowtarzalną stylistyką, czerpiącą inspirację z nowego modelu E-Transit Custom. Osiągi to jednak nie tylko konie mechaniczne – moc obliczeniowa Electric SuperVana oznacza, że inżynierowie mogą wykorzystywać wysyłane w czasie rzeczywistym dane z pojazdu do poprawiania jego parametrów, podobnie jak w przypadku samochodów wyścigowych najwyższej klasy – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports.

Lata tradycji

Pierwszy SuperVan Forda został zaprezentowany w 1971 roku. Był wyposażony w centralnie osadzony silnik z osławionego zwycięstwami w Le Mans Forda GT40 – tak powstał Transit Mk. 1 niepodobny do żadnego innego Transita. Formuła ta została rozwinięta w SuperVanie 2; nadwozie Transita Mk. 2 z włókna szklanego osadzono na konstrukcji typu monocoque, a jednostkę napędową Cosworth V8, produkującą 590 KM mocy, przeniesiono z wyścigowego Forda C100. Pojazd ten odrodził się później jako zmodernizowany Transit Mk. 3 o wyglądzie zbliżonym do SuperVana 3, napędzanego silnikiem Cosworth HB o mocy 650 KM, stosowanym w samochodach Formuły 1 z tamtych lat.

Siła elektrycznego napędu

Celem Forda Pro jest podnoszenie produktywności naszych klientów – dlaczego więc nie mielibyśmy stworzyć nowego elektrycznego SuperVana, który udowodni siłę napędów elektrycznych i systemów opartych na komunikacji sieciowej. Ten niesamowity pojazd demonstracyjny wprowadza zaawansowaną inżynierię i charakterystyczny wygląd E‑Transita Customa na wcześniej nieznany poziom i jest bezpośrednim dowodem potęgi stworzonego przez Forda Pro systemu usług opartych na komunikacji – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie.

Na płycie E-Transita

W konstrukcji pojazdu demonstracyjnego, opracowanej na potrzeby sportów motorowych, połączono płytę podłogową E-Transita Customa z przestrzenną stalową ramą i lekkimi kompozytowymi panelami poszycia nadwozia. Specjalnie skonstruowany zestaw chłodzonych cieczą akumulatorów o pojemności 50 kWh został zamontowany w sposób zapewniający optymalne rozłożenie masy i niski środek ciężkości, a jego pełne naładowanie przy użyciu standardowej ładowarki trwa około 45 minut. Kierowca ma dostęp do informacji na temat ładowania i akumulatora za pośrednictwem ekranu dotykowego w kabinie.

Źródło: na podstawie Ford

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA