UDOSTĘPNIJ

Europejska Agencja Środowiska (EEA) opublikowała raport, z którego wynika, że samochody elektryczne podczas swojego całego cyklu życia generują mniej szkodliwych emisji niż pojazdy spalinowe, zarówno z silnikami benzynowymi, jak i Diesla. Wpływ EV na środowisko może być dodatkowo zredukowany poprzez promowanie mobilności współdzielonej oraz odnawialnych źródeł energii, a także projektowanie ich w sposób pozwalający na łatwy recycling.

Jak podaje EEA, samochody elektryczne są bardziej ekologiczne już w chwili obecnej – zazwyczaj większe emisje w fazie produkcyjnej są rekompensowane z nawiązką podczas praktycznie zeroemisyjnego okresu użytkowania. Biorąc pod uwagę aktualny mix energetyczny Unii Europejskiej, EV wytwarzają o ok. 17-30% mniej gazów cieplarnianych niż pojazdy napędzane benzyną lub olejem napędowym. Wraz ze spadkiem udziału węgla w europejskiej produkcji energii elektrycznej, emisje generowane przez samochody elektryczne spadną o co najmniej 73% do 2050 r.  Dodatkowo, pojazdy zeroemisyjne przyczyniają się do zmniejszenia poziomu hałasu, co ma szczególne znaczenie w ruchu miejskim.

Współcześnie, wpływ EV na środowisko jest odczuwalny głównie w procesie produkcji, przed wszystkim przy wydobywaniu i przetwarzaniu miedzi, niklu i innych surowców. Jednak i w tym przypadku można ten wpływ znacząco zredukować poprzez gospodarkę obiegową, recykling i ponowne wykorzystanie niektórych podzespołów, w szczególności akumulatorów.

EEA zwraca ponadto uwagę, że transport w Unii Europejskiej niesie ze sobą coraz więcej negatywnych skutków środowiskowych. Emisje gazów cieplarnianych, których źródłem jest ten sektor, rosną od 2014 r. Na podstawie wstępnych danych szacunkowych za rok 2017 , emisje z transportu w UE są o 28% wyższe względem poziomów z 1990 r. EEA wskazuje, że obecnie sektor nie znajduje się na dobrej drodze do osiągnięcia długoterminowych celów klimatycznych. Ponadto, transport jest znaczącym źródłem zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza pyłami zawieszonymi oraz dwutlenkiem azotu oraz główną przyczyną hałasu. 

Co ciekawe, według EEA, średnie emisje CO2, generowane przez nowe samochody osobowe zarejestrowane w Unii Europejskiej w 2017 r. wzrosły o 0,4%, po raz pierwszy odkąd rozpoczęto monitorowanie tego wskaźnika w 2010 r. Dla kontrastu, emisje wytwarzane przez nowe lekkie pojazdy dostawcze spadły, osiągając najniższy poziom od 2012 r. EEA podaje, że roku ubiegłym liczba rejestracji samochodów całkowicie elektrycznych w UE wzrosła o 51%. BEVy odpowiadały za 0,6% nowych rejestracji samochodów osobowych. Z kolei liczba rejestracji hybryd plug-in zwiększyła się o 35%. Udział PHEVów w całkowitej liczbie rejestracji w UE wyniósł 0,8%.

 

eea.europa.eu, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNER GŁÓWNY

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA