Daimler ogłosił, że uruchamia globalny projekt „eTruck Charging Initiative” na rzecz budowy infrastruktury ładowania dla całkowicie elektrycznych samochodów ciężarowych.
Inicjatywa ma łączyć klientów korzystających z EV, operatorów sieci energetycznych, dostawców energii, producentów ładowarek i dostawców oprogramowania. Ścisła wymiana informacji pomiędzy zainteresowanymi podmiotami ma na celu przyspieszenie długotrwałych i złożonych procesów planowania oraz wnioskowania o przyłącza sieciowe. Ponadto uczestnicy projektu zajmują się takimi aspektami jak optymalizacja zarządzania obciążeniem sieci elektrycznej oraz zrównoważone dostawy energii elektryczne.
Obecnie działania w ramach „eTruck Charging Initiative” koncentrują się na Stanach Zjednoczonych i Europie. Następnym rynkiem będzie Japonia. Pierwsze wspólne projekty pilotażowe, obejmujące instalację infrastruktury ładowania w bazach samochodów ciężarowych, już wdrożono, kolejne znajdują się w fazie przygotowania.
Gesa Reimelt, kierująca E-Mobility Group Daimler Trucks & Buses, powiedziała:
„Podejmujemy intensywne działania, aby przyspieszyć proces transformacji w kierunku drogowego transportu towarowego realizowanego przez pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym ‒ również wykraczając poza nasze elektryczne ciężarówki i usługi doradcze. W tym celu, wraz ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, wytyczamy kierunek rozwoju niezbędnej infrastruktury. Dzięki intensywnemu dialogowi z klientami, gromadzimy obszerną wiedzę fachową na temat wszelkich aspektów zapotrzebowania na energię elektryczną i wymogów infrastrukturalnych flot. W pierwszym kroku ustalamy, jakie zasilanie elektryczne jest dostępne w bazie klienta i jakie procesy operacyjne mają wpływ na ładowanie elektryczne. W ramach naszej nowo uruchomionej inicjatywy eTruck Charging Initiative wspólnie przekładamy te ustalenia na odpowiednią ofertę. Obejmuje ona przykładowo wsparcie dla klientów z segmentu samochodów ciężarowych przy wyborze dostawcy energii i oferenta terminali ładujących oraz dostarczenie odpowiedniego oprogramowania obsługującego ładowanie”.
Jak informuje Daimler, działania w ramach inicjatywy obejmują opracowanie standardowych rozwiązań odpowiadających typowym profilom ładowania. Z rozwiązań tych mogą korzystać różni dostawcy energii, co znacznie skraca czas planowania. Ponadto ujednolicone i zoptymalizowane formularze operatorów sieci przyspieszają procedury uzyskiwania pozwoleń. Szybsze procesy obniżają koszty wszystkich uczestników. Celem inicjatywy jest także optymalne skonfigurowanie interfejsów między infrastrukturą, pojazdem i siecią, a także wdrożenie możliwości kontrolowania obciążenia sieci, a tym samym zapewnienia ‒ maksymalnie zrównoważonych ‒ dostaw energii elektrycznej. Projekt obejmuje także zagadnienia związane z zagwarantowaniem niezawodności ładowania w obszarach wiejskich i przy wysokim zapotrzebowaniu na energię elektryczną.
Daimler podkreśla, że ładowanie pojazdów elektrycznych w bazie wymaga indywidualnego dostosowania infrastruktury do potrzeb i procesów danej firmy logistycznej. Korzystanie z własnych ładowarek przynosi korzyści w zakresie całkowitych kosztów eksploatacji (TCO), ponieważ nie angażuje dodatkowego operatora. Nie jest również konieczne kompleksowe rozliczanie i uwierzytelnianie uprawnionych pojazdów, a więc można zapewnić stały dostęp do ładowania. Co więcej, koszty energii można kalkulować z wyprzedzeniem.
Daimler Trucks intensywnie inwestycje w elektromobilność. Samochód ciężarowy Mercedes-Benz eActros z napędem elektrycznym o zasięgu ok. 200 km jest intensywnie eksploatowany przez klientów w Niemczech i w Szwajcarii w ramach projektów pilotażowych. Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu zaplanowano na 2021 r. Na rynku w USA trwają testy średniotonażowej ciężarówki Freightliner eM2 i ciężkiego Freightliner eCascadia. Produkcja seryjna obu modeli również ma ruszyć w 2021 r. Ponadto, koncern dostarczył do klientów w Japonii, USA i Europie ponad 150 lekkich, całkowicie elektrycznych ciężarówek FUSO eCanter, które wyprodukowano w krótkiej serii.
W 2022 r. oferta pojazdów Daimler Trucks & Buses na głównych rynkach zbytu ‒ w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii ‒ będzie obejmować samochody z elektrycznym napędem akumulatorowym. W drugiej połowie tej dekady koncern zamierza wprowadzić na rynek modele zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.
media.daimler.pl, materiały własne