UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas spółka Daimler Trucks ogłosiła, że zamierza zainwestować 500 mln euro i stworzyć 200 nowych miejsc pracy w celu wprowadzenia na drogi pojazdów ciężarowych o 4 poziomie autonomiczności. W przypadku samochodów tego typu interwencja kierowcy jest wymagana jedynie sporadycznie, w wyjątkowych okolicznościach i nie ma potrzeby stałego nadzoru nad jazdą. Samosterujące ciężarówki Daimlera pojawią się na drogach w ciągu najbliższej dekady.

Podczas CES, niemiecki koncern zaprezentował model Freightliner Cascadia na 2 poziomie autonomiczności. Jak poinformował koncern, to pierwsza seryjna, częściowo zautomatyzowana ciężarówka przeznaczona na rynek Ameryki Północnej. Daimler Trucks nie zamierza rozwijać samochodów na 3 poziomie autonomiczności. Według koncernu, kolejnym etapem, naturalnym z punktu widzenia potrzeb użytkowników,  jest poziom 4. Pozwoli on zwiększyć efektywność wykorzystania floty oraz znacząco zredukować koszty operacyjne. Poziom 3 (umożliwiający jazdę autonomiczną w ściśle określonych warunkach, jednak kierowca musi być gotowy na interwencję) nie oferuje znaczącej poprawy względem poziomu 2, która usprawiedliwiałaby wysokie koszty rozwoju technologicznego w tym kierunku.

Freightliner Cascadia został wyposażony w systemy, które pozwalają na na automatyczne hamowanie, przyspieszanie oraz sterowanie. Co istotne, po raz pierwszy seryjna ciężarówka otrzymała możliwość częściowo autonomicznej jazdy przy każdej prędkości. Podobne systemy stosowane do tej pory wprowadzały pod tym względem określone ograniczenia. Systemy zastosowane w modelu Cascadia pozwalają m.in. na automatyczne utrzymywanie pasa ruchu oraz dystansu od innych pojazdów na drodze. Ponadto, ciężarówka sama wykonuje awaryjne hamowanie np. w przypadku wykrycia pieszych i rowerzystów, jak również wizualnie i dźwiękowo ostrzega przed obiektami znajdującymi się w martwym polu.

Jak informuje Daimler, samosterujące pojazdy ciężarowe przyczynią się znacząco do poprawy bezpieczeństwa, ponieważ obecnie za zdecydowaną większość kolizji drogowych odpowiada czynnik ludzki. 4 poziom autonomiczności zapewni ponadto efektywniejsze wykorzystanie pojazdów użytkowych – przykładowo, będą one mogły być wykorzystywane bez przeszkód niemal całą dobę, w tym w porze nocnej. Według Daimlera, zyska to szczególne znaczenie w obliczu prognozowanego, dwukrotnego zwiększenia liczby przewozów drogowych pomiędzy 2015 a 2050 r.

 

media.daimler.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Zobacz również:

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

TWITTER

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA

PARTNERZY