UDOSTĘPNIJ

Podczas targów IAA 2018 w Hanowerze DAF Trucks zaprezentował  zelektryfikowane modele LF Electric, CF Electric i CF Hybrid Innovation.

DAF LF Electric to 19-tonowy, w pełni elektryczny pojazd ciężarowy przeznaczony do dystrybucji miejskiej. Jest wyposażony w w technologię Cummins z silnikiem elektrycznym o mocy 266 KM (moc szczytowa: 340 KM), zasilanym akumulatorami o pojemności do 222 kWh. Jak informuje holenderski producent, umożliwiają one transport na odległość do 220 kilometrów przy pełnym obciążeniu pojazdu. Ponieważ akumulatory mają charakter modułowy, ich pojemność można skalować do wymaganej pojemności.

Model CF Electric to ciągnik siodłowy 4×2 do zastosowań, w których masa całkowita zestawu nie przekracza 37 ton. Pojazd został zbudowany w oparciu o serię DAF CF i wykorzystuje technologię E-Power firmy VDL. Pojazd został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 286 KM (moc szczytowa: 326 KM), który pobiera energię z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 170 kWh.

CF Electric dysponuje zasięgiem około 100 kilometrów i został przeznaczony do dystrybucji dużych ładunków w mieście. Szybkie ładowanie akumulatorów trwa w tym przypadku 30 minut, a uzupełnienie energii w 100% zajmuje 1,5 godziny. Ładowanie może odbywać się podczas załadunku i rozładunku towaru.

DAF CF Hybrid to hybryda typu plug-in opracowana z myślą o użytkowaniu w trybie zeroemisyjnym w obszarach miejskich i możliwości pokonywania długich dystansów w trybie hybrydowym. Pojazd został wyposażony w silnik PACCAR MX-11 o pojemności 10,8 l (450 KM), silnik elektryczny ZF (100 KM / moc szczytowa: 175 KM), a także specjalną skrzynię biegów ZF Traxon przystosowaną do hybrydowych układów napędowych.

Silnik elektryczny jest zasilany z w tym przypadku z akumulatorów o pojemności 85 kWh, co umożliwia jazdę w trybie zeroemisyjnym na odcinku od 30 do 50 kilometrów, w zależności od masy całkowitej zestawu. Baterie można ładować z silnika wysokoprężnego podczas jazdy na autostradach oraz przy użyciu ładowarki prądu stałego na postoju. Pojazd jest wyposażony w funkcję szybkiego ładowania, które zajmuje około 30 minut. Ładowanie do 80% trwa ok. 20 minut.

Jak informuje DAF, CF Hybrid zapewnia dodatkowe oszczędności paliwa dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią. Energia odzyskana podczas hamowania jest wykorzystywana przez silnik elektryczny do wspierania pracy silnika wysokoprężnego w sytuacjach, w których przynosi to największe korzyści.

Akumulatory zasilają elektryczny układ napędowy, elektryczną sprężarkę powietrza, jak również opcjonalny inteligentny układ e-PTO. Można go wykorzystać do zasilania agregatów chłodniczych w naczepach służących do transportu produktów w kontrolowanej temperaturze, co dodatkowo zmniejsza poziom hałasu.

Jak powiedział Ron Borsboom, członek zarządu DAF, odpowiedzialny za rozwój produktów:
„Priorytetem dla każdej nowości jest zadbanie, by niosła ona ze sobą określoną wartość dla klientów. Od zawsze dokładnie sprawdzamy nasze innowacyjne rozwiązania, zanim wprowadzimy je do sprzedaży. Tę ukierunkowaną na klienta strategię stosujemy również w pojazdach ciężarowych z napędem elektrycznym i hybrydowym. W przyszłości w miastach może obowiązywać zakaz emisji zanieczyszczeń oraz ograniczenie poziomu hałasu. Ich włodarze już planują utworzenie specjalnych stref. Dlatego musimy dysponować szeroką gamą takich rozwiązań, które będą spełniały potrzeby naszych klientów”.

Pierwsze pojazdy CF Electric zostaną udostępnione do testów klientom jeszcze w 2018 r. Podobne testy modeli LF Electric i CF Hybrid mają ruszyć w 2019 r. DAF informuje, że będzie gotowy do wprowadzenia tych modeli do sprzedaży, kiedy tylko pojawi się na nie zapotrzebowanie. Udział holenderskiego producenta w europejskim rynku pojazdów ciężkich wzrósł z 15,3% w 2017 r. do 16,5% w pierwszej połowie bieżącego roku.

daftrucks.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA